لاشه قایق صدام در اروندرود؛ دیکتاتورها نمی‌مانند

المنصور یکی از سه قایق تفریحی و مجلل صدام حسین بود که گنجایش پذیرایی از ۲۰۰ مهمان را داشت و مجهز به سکوی فرود هلیکوپتر بود

لاشه قایق تفریحی صدام حسین در نزدیکی بصره- رویترز

قایق بادبانی مجلل صدام حسین، رئیس‌ جمهوری و دیکتاتور سابق عراق، حالا در شهر بصره به مکانی برای استراحت و پیک‌نیک صیادان محلی تبدیل شده است.

صدام حسین از سال ۱۹۷۹ تا زمان حمله نظامی آمریکا و متحدانش به عراق در سال ۲۰۰۳، رئیس‌ جمهوری دائمی این کشور بود.

به گزارش خبرنگار رویترز از شهر بصره در عراق، لاشه قایق تفریحی زنگ‌زده صدام حسین که در رودخانه اروندرود (که در عراق به آن شط‌العرب می‌گویند) در جنوب این کشور واژگون شده، به نمادی واضح از دیکتاتوری صدام تبدیل شده است که با موشک‌های آمریکایی‌ها پایان یافت.

صدام حسین در دهه ۱۹۸۰ دستور داده بود تا برای او قایق تفریحی و مجللی به طول ۱۲۱ متر ساخته شود و نام «المنصور» را هم برایش انتخاب کرده بود؛ اما قایقی که نماد ثروت و قدرت دیکتاتور عراقی بود، حالا مقصد گردشگران و ماهیگیران محلی است تا برای پیک‌نیک و نوشیدن چای روی آن بروند.

حسین صباحی، ماهیگیر محلی که پس از گذراندن یک روز خسته‌کننده روی رودخانه، با یک فنجان چای در کشتی غرق‌شده صدام تفریح می‌کند، به خبرنگار رویترز گفت: «زمانی که رئیس‌ جمهوری عراق مالک این کشتی بود، هیچ‌کس جرات نداشت به آن نزدیک شود. من نمی‌توانم باور کنم که این کشتی زمانی متعلق به صدام بوده و حالا من روی آن هستم.»

صدام حسین چند هفته پس از آغاز حمله‌های هوایی و زمینی غربی‌ها در ۲۰ مارس ۲۰۰۳ دستور داده بود تا قایق المنصور، از لنگرگاهش در ام‌القصر به بصره منتقل شود، اما درنهایت قایق با شلیک نیروهای تحت رهبری ایالات متحده، در آبراه اروندرود واژگون شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آشوب‌هایی که پس از سقوط حکومت صدام در عراق به وجود آمد، این قایق بادبانی غارت شد و همه متعلقاتش، از لوسترها و اثاثیه گرفته تا بخش‌هایی از سازه فلزی آن، به سرقت رفت.

المنصور یکی از سه قایق تفریحی و مجلل صدام حسین بود که گنجایش پذیرایی از ۲۰۰ مهمان را داشت و به سکوی فرود هلیکوپتر مجهز بود.

مقام‌های ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ تخمین زدند که صدام و خانواده‌اش احتمالا حدود ۴۰ میلیارد دلار سرمایه غیرقانونی را تصاحب کرده بودند. یکی دیگر از قایق های تفریحی صدام هم در بصره به هتل تبدیل شده است.

اگرچه برخی از عراقی‌ها دوست دارند که لاشه المنصور حفظ شود، اما دولت‌های متوالی در عراق هنوز بودجه‌ای برای محافظت از آن در نظر نگرفته‌‌اند.

زهی موسی، ناخدای نیروی دریایی که در وزارت حمل و نقل عراق کار می‌کند، گفت: «این قایق تفریحی مانند یک جواهر گرانبها است. مانند یک شاهکار کمیاب که در خانه نگه می‌دارید.»

جورج پی‌رو، مامور پیشین اف‌بی‌آی و رئیس تیم بازجویی صدام حسین، به‌تازگی فاش کرده است که ادعای دیکتاتور پیشین عراق مبنی‌بر داشتن سلاح‌های کشتار جمعی، بلوفی برای ترساندن ایران بود. اتهام در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی، دلیل اصلی حمله آمریکا و متحدانش به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.

مامور پیشین اف‌بی‌آی که این موضوع را در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مطرح کرد، گفت: «بزرگ‌ترین ترس صدام این بود که اگر ایران متوجه شود عراق تا چه‌اندازه ضعیف و آسیب‌پذیر شده است، هیچ چیز مانع آن برای حمله و تصرف جنوب عراق نخواهد شد. بنابراین هدف او این بود که ایران را دور نگه دارد.»