هرج و مرج مالی در فدراسیون فوتبال: پاداش ۲۰ هزار دلاری به اعضای هیئت‌رئیسه

مدیرانی که برنامه‌ای برای توسعه فوتبال ندارند، پس از پیروزی تیم ملی در جام جهانی پاداش گزاف گرفتند

پاداش ۲۰ هزار دلاری به اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بابت پیروزی تیم ملی مقابل ولز فقط نمونه‌ای از هرج و مرج مالی در فدراسیون‌های ورزشی است. اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون‌ها با دخالت نهادهای دولتی و حکومتی انتخاب می‌شوند و در مقابل انتقادها مصونیت دارند.

میرشاد ماجدی در یک برنامه تلویزیونی از دریافت پاداش ۲۰ هزار دلاری اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال دفاع کرد. این پاداش به ماجدی و سایر اعضای هیئت‌رئیسه به‌دلیل برد تیم ملی مقابل ولز در جام جهانی ۲۰۲۲ تعلق گرفته است.

اولین بار در برنامه «فوتبال برتر» اسناد این پاداش‌ها افشا شد. ظاهرا مهدی تاج، رئیس فدراسیون، که رابطه خوبی با این برنامه ندارد هدف این افشاگری بود، ولی خزانه‌دار فدراسیون مدعی است که او این پاداش را برگردانده است. وحید فدایی دراین‌باره گفت: «تخصیص پاداش پیروزی در جام جهانی ۲۰۲۲ به کادر فنی، بازیکنان و اعضای هیئت‌رئیسه وفق سنوات گذشته در چارچوب مصوبات قانونی میسر گشته است. لازم به ذکر است مهدی تاج، در همان زمان نسبت به عودت پاداش تخصیص یافته اقدام کردند. ضمن اینکه ایشان از بدو فعالیت، از دریافت هرگونه وجه اعم از حقوق و پاداش خودداری کرده‌اند.»

ماجدی بر خلاف تاج این پاداش را دریافت کرده است و درباره آن گفت: «در هر شرکتی مثل پتروشیمی، بانک و... پاداش‌هایی را می‌نویسند و هیئت‌رئیسه و مجمع آن را مصوب می‌کند. هر چیزی اتفاق افتاده و پرداخت شده کاملا قانونی بوده است. کادرفنی، بازیکنان، کارلوس کی‌روش، کادرپزشکی و حتی کارمندان فدراسیون با درصدهای مختلف پاداش گرفته‌اند. این پاداش از جام جهانی می‌آید و باید خرج فوتبال شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مبالغ در فدراسیون فوتبال به اعضای هیئت‌رئیسه پرداخت می‌شود، اما در همین فدراسیون تیم‌های ملی پایه یا تیم‌های فوتبال و فوتسال زنان با حداقل امکانات اردوها را پشت سر می‌گذارند و بارها خبرهای شرم‌آوری منتشر شده است که تیم‌های ملی لباس مناسب برای فصول مختلف سال ندارند.

اما ماجدی تاکید دارد که این پاداش حق اعضای هیئت‌رئیسه بوده است: «اعضای هیئت‌رئیسه چهار سال زحمت می‌کشند. شاید زحمات آن‌ها در رسانه‌ها دیده نشود اما پاسخگوی تمام اعمالی که در فدراسیون انجام می‌شود، همین افراد هستند. به دادگاه می‌‌‌روند، جاهای مختلف آن‌ها را می‌خواهند، باید پاسخگو باشند. اگر به اعضای هیئت‌رئیسه ۲۰ هزار دلار داده شده، کی‌روش ۲ برابر این مبلغ را گرفته است. نباید پاداش هیئت‌رئیسه را بزرگ‌نمایی کرد زیرا حقشان بود. بزرگ‌نمایی پاداش برای تخریب فوتبال است.»

اما توجیهات این عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون بعید است هیچ‌کس را قانع کند. بانک‌ها و پتروشیمی‌ها مجموعه‌هایی سودده‌اند و اعضای هیئت‌رئیسه‌ آن‌ها بر اساس موفقیتی که در افزایش درآمد داشته‌اند، پاداش می‌گیرند، اگرچه درباره پاداش‌های گزاف در آن موسسات نیز بحث‌های بسیاری مطرح شده است. فدراسیون فوتبال سازمانی غیرانتفاعی است و مشخص نیست که ماجدی چگونه آن را با مجموعه‌های تجاری مقایسه می‌کند؟ او اشاره می‌کند که پاداش جام جهانی باید خرج فوتبال شود، ولی پاداشی که به اعضای هیئت‌رئیسه داده شده، در هیچ بخشی از فوتبال هزینه نخواهد شد، بلکه افرادی نه چندان مرتبط با فوتبال که جایگاه‌های تخصصی و مهم فدراسیون را اشغال کرده‌اند، از آن بهره می‌برند. نکته عجیب دیگر مقایسه نقش سرمربی تیم ملی در این برد با اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون است که در قطر فقط گردشگر بودند.

از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون انتظار می‌رود که برنامه بلندمدت توسعه طراحی کنند، ولی فوتبال ایران در این سال‌ها گرفتار روزمرگی بوده و تنها فعالیتش حضور در مسابقات و تورنمنت‌های ادواری است. ماجدی هم برای توصیف اهمیت کار اعضای هیئت‌رئیسه هیچ حرف مهمی ندارد، جز اینکه پاسخگویی آن‌ها به نهادهای مختلف را مثال بزند. نهادهای بی‌ربطی که آن‌ها را به فوتبال تحمیل کرده‌اند، بعید است از آن‌ها بابت عملکرد بی‌حاصلشان پاسخی بخواهند.

آخرین ماموریت مهمی که به اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون سپرده شد، انتخاب سرمربی تیم ملی بود که بعد از تعلل و حاشیه‌های فراوان موفق به جذب مربی خارجی نشدند و امیر قلعه‌نویی را به‌عنوان جانشین کارلوس کی‌روش انتخاب کردند. چنین هیئت‌رئیسه‌ای که حقوق نسبتا بالایی هم دریافت می‌کند، چرا باید برای اعضای خودش پاداشی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان تعیین کند؟

بیشتر از فوتبال