پس از تسلط طالبان، یک میلیون و ۶۰۰ هزار افغان به کشورهای همسایه پناه بردند

بر اساس آمار سازمان ملل، ۷۰ درصد از این پناهجویان نیازمند به کمک‌های حمایتی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند

تجمع گروهی از پناهجویان افغان در مرز ایران و افغانستان - MOHAMMAD JAVADZADEH/IRANIAN RED CRESCENT / AFP

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ تاکنون، یک میلیون و ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان به کشورهای همسایه پناه بردند. این سازمان تاکید کرده است که برای کمک به این پناهجویان افغان در ۵ کشور همسایه، به ۶۱۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ نیاز است.

در بیانیه سازمان ملل متحد روز جمعه (۱۷ مارس) آمده است این کشورها شامل ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان می‌شوند که میزبان حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار پناهجوی افغان‌اند. به گفته‌ کمیساریای سازمان ملل، از میان این پناهجویان، نام بیش از ۲ میلیون از آن‌ها در این کشورها به ثبت رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد در نظر دارد این بودجه را برای حمایت از ۵.۲ میلیون پناهجوی افغان و ۲.۷ میلیون نفر میزبان محلی آنان در این کشورها هزینه کند. بر اساس آمار این نهاد، ۷۰ درصد از این پناهجویان نیازمند به کمک‌های حمایتی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. به گفته سازمان ملل، بسیاری از این مهاجران ده‌ها سال است که عمدتا در ایران و پاکستان زندگی می‌کنند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، افزایش نرخ بیکاری از یک‌ سو و قوانین سختگیرانه‌ این گروه علیه شهروندان و کارمندان دولت پیشین از سوی دیگر، موجی از مهاجرت را به کشورهای همسایه رقم زد. 

در ماه‌های نخست حاکمیت طالبان، شورای پناهندگان نروژ «ان‌آرسی» (NRC)، اعلام کرد که تنها به ایران، همسایه غربی افغانستان، روزانه چهار تا پنج هزار افغان از مرزهای زمینی و به‌طور غیرقانونی وارد می‌شوند.

این سازمان برای رسیدگی به مهاجران افغان کمک‌های مالی و تقسیم مسئولیت‌های بیشتری را خواستار شده است، زیرا شمار افغان‌هایی که برای فرار از طالبان به ایران وارد می‌شوند، بسیار بیشتر از هر زمان دیگری شده است. در گزارش شورای پناهندگان نروژ آمده است: «هزاران زن، کودک و مرد افغان در جست‌وجوی امنیت به ایران می‌روند. با توجه به حمایت اندک جامعه جهانی، نمی‌توان انتظار داشت که ایران از این همه افغان میزبانی کند.»