اردوغان با پذیرش فنلاند در ناتو موافقت کرد

دولت ترکیه هم سوئد و هم فنلاند را متهم می‌کند که در مورد گروه‌هایی که به نظرش «سازمان‌های تروریستی» به‌شمار می‌روند، برخود قاطعی ندارند

استقبال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از همتای فنلاندی خود،‌ ساولی نینیستو، در آنکارا- Adem ALTAN / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه گفت دولتش با درخواست فنلاند برای عضویت در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت می‌کند. این تصمیم دولت ترکیه، هم‌زمان با سفر سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، در آنکارا اعلام شد.

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی به‌شمار می‌رود. طبق اساس‌نامه ناتو، رضایت تمامی کشورهای عضو سازمان برای پذیرش عضو جدید در این پیمان نظامی لازم است.

فنلاند، همسایه روسیه به شمار می‌رود و ۱۳۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک زمینی دارد. سوئد نیز در آن سوی دریای بالتیک، با روسیه مرزهای آبی طولانی دارد.

درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو به‌نوعی تاریخی به‌حساب می‌آید، چراکه از زمان جنگ جهانی دوم به بعد، فنلاند همواره سعی کرده است یک موضع غیرنظامی و بی‌طرفانه در قبال همسایه شرقی خود داشته باشد.

دولت ترکیه هم سوئد و هم فنلاند را متهم کرد که در مورد گروه‌هایی که به نظرش «سازمان‌های تروریستی» به‌شمار می‌روند برخود قاطعی ندارند و در این مورد، با سوئد برخورد تندتری نیز داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، فنلاند و سوئد که هر دو همسایه روسیه به‌شمار می‌روند، برای پیوستن به این پیمان نظامی درخواست عضویت دادند.

هرچند مقام‌های دولتی ترکیه بارها اشاره کرده‌اند که با گسترش این پیمان نظامی مشکلی ندارند، اما با دولت سوئد بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله فعالیت نیروهای کرد مخالف دولت اردوغان در این کشور و نیز آزادی عمل برخی از فعالان راست افراطی در سوئد، در آتش زدن قرآن یا اقدام‌های مشابه، اختلاف‌ جدی دارند.

ترکیه و مجارستان تنها کشورهایی‌اند که تاکنون به‌طور رسمی رضایت خود را برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو اعلام نکرده‌اند.

بیشتر از جهان