سراج‌الدین حقانی: محدودیت علیه آموزش دختران در افغانستان موقتی است

حقانی در دیدار با هیئت امارات تاکید کرد که این گروه به رعایت تمام «حقوق شرعی ملت» پایبند است

دیدار هیئتی از عالمان دینی امارات متحده عربی با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (کشور) طالبان، در مورد آموزش دختران، کابل ۱۷ مارس - توییتر/وزارت داخله طالبان

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (کشور) طالبان، در دیدار با هیئتی از عالمان دینی امارات متحده عربی گفت که محدودیت اعمال‌شده از طرف این گروه علیه آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم «دائمی نیست».

وزارت کشور طالبان در بیانیه‌ای نوشت که حقانی در دیدار با هیئت امارات تاکید کرده است که این گروه به تمام «حقوق شرعی ملت» پایبند است.

بر اساس این بیانیه، سرپرست وزارت کشور طالبان از امارات متحده عربی به‌‌دلیل سپردن کنسولگری افغانستان در دبی به طالبان، سپاسگزاری  کرده و گفته است که تعامل با افغانستان به نفع کشورهای همسایه، منطقه و جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حقانی در این دیدار گفت که جهان نباید در تعامل با افغانستان سیاست دوپهلو داشته باشد، چون به گفته‌ او به ضرر تمام منطقه تمام می‌شود. سرپرست وزارت کشور طالبان افزود: «کسانی که می‌خواهند افغانستان به یک جزیره‌ متروک تبدیل شود، اشتباه می‌کنند، زیرا افغانستان صاحب دارد و ما صاحب آن هستیم.»

شماری از عالمان دینی امارات متحده عربی روز پنجشنبه (۱۶ مارس) وارد کابل شدند و تاکنون با وزیر خارجه و امر به معروف طالبان نیز دیدار داشته‌اند. در بیانیه وزارت کشور طالبان آمده است که رئیس این هیئت از طالبان خواست تا محدودیت‌های اعمال‌شده علیه آموزش دختران را لغو کنند.

عمر حبتور الدرعی، رئیس هیئت علمای امارات متحده عربی، در این دیدار گفت که برای رسیدن به اهداف درازمدت، در کنار ممنوعیت آموزش دختران، برخی مشکلاتی دیگر نیز وجود دارد که امیدوارند این چالش‌ها حل شود. 

سرپرست وزارت کشور طالبان در پاسخ به او گفت که محدودیت علیه آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم موقتی است. حقانی گفت که دین اسلام تعلیم را بر مرد و زن واجب کرده و حکومت طالبان نیز به رعایت تمام حقوق شرعی مردم افغانستان متعهد است.

این هیئت اماراتی در حالی به کابل سفر کرده و از طالبان خواستار رفع محدودیت‌های اعمال‌شده علیه آموزش دختران شده که امارات متحده عربی به تازگی کنسولگری افغانستان در دبی را به طالبان واگذار کرده است.