کریکت مردانه افغانستان؛ شورای بین‌المللی کریکت ادامه عضویت این تیم را بررسی می‌کند

بر اساس قوانین شورای بین‌المللی کریکت، کشورها برای داشتن عضویت کامل این شورا، باید تیمی متشکل از زنان نیز داشته باشند

پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان در اولین مسابقه بین‌المللی با سریلانکا در استادیوم بین‌المللی کریکت پالکله، نوامبر ۲۰۲۲ - ISHARA S. KODIKARA / AFP

قرار است شورای بین‌المللی کریکت روز دوشنبه هفته آینده نشستی را در دبی به منظور بررسی چگونگی ادامه عضویت افغانستان در این شورا برگزار کند.

بر‌اساس قوانین شورای بین‌المللی کریکت، کشورها برای داشتن عضویت کامل این شورا باید تیمی متشکل از زنان نیز داشته باشند. با حاکم شدن طالبان در افغانستان، بیشتر اعضای تیم کریکت دختران به کشورهای دیگر پناهنده شد‌ه‌اند و اعضای حاضر در افغانستان نیز به‌دلیل محدودیت‌های طالبان، اجازه شرکت در بازی‌ها را ندارند.

اعضای تبعیدشده تیم کریکت زنان افغانستان می‌گویند که با وجود درخواست‌های مکرر برای حمایت، هنوز موفق نشده‌اند با رهبران برد کریکت افغانستان تماس بگیرند.

آن‌ها در ماه دسامبر نامه‌ای در‌این‌باره  به شورای جهانی کریکت (ICC) نوشتند، اما این شورا گفت که این موضوع مربوط به برد کریکت افغانستان (ACB) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیده‌بان حقوق بشر دو ماه پیش در ماه ژانویه، از شورای بین‌المللی کریکت (ICC) خواست که عضویت افغانستان را که تحت کنترل طالبان است، به‌دلیل دسترسی نداشتن زنان و دختران به آموزش و ورزش تعلیق کند.

مینکی وردن، مدیر ابتکارات جهانی دیده‌بان حقوق بشر، در بیانیه‌ای گفت: «اقدامات طالبان در تضاد با سیاست ضد تبعیض شورای بین‌المللی کریکت است و پس از دست‌ یافتن به قدرت، فهرست طولانی و رو به رشدی از قوانین و سیاست‌هایی را وضع کرده‌اند که مانع دسترسی زنان و دختران به حقوق اساسی‌شان می‌شود.»

دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه تاکید کرده بود که نیروهای طالبان مراکز تمرینی و ورزشی زنان را تعطیل‌ و آنان را به خشونت تهدید کرده‌اند. به گفته‌ این سازمان، برخی از زنان و دختران ورزشکار در افغانستان مخفی شده‌اند و شواهد مرتبط با ورزش ازجمله مدال‌ها و لباس‌های ورزشی‌شان را نابود کرد‌ه‌اند.

از سوی دیگر، برد کریکت استرالیا در ماه ژانویه اعلام کرد که به‌دلیل اعمال محدودیت طالبان علیه زنان، با تیم ملی کریکت افغانستان بازی نمی‌کند.

این واکنش‌ها زمانی شدت گرفت که چند ماه پیش برخی اعضای تیم ملی کریکت افغانستان در دیداری با سراج‌الدین حقانی، عضو ارشد گروه طالبان، با او عکس گرفتند.