مولوی عبدالحمید: نگاه مذهبی در ایران شکست خواهد خورد

مردم زاهدان در آخرین نماز جمعه سال شعار «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» سر دادند

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه این هفته با تاکید بر تمامیت ارضی ایران، ملت ایران را به رنگین‌کمان تشبیه کرد و گفت: «نگاه مذهبی نمی‌تواند بر این تنوع فکری و قومی برابری ایجاد کند، نگاه مذهبی در کشور نهایتا شکست خواهد خورد.»

امام‌جمعه مسجد مکی زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ اسفند، آخرین نماز جمعه سال ۱۴۰۱، با اشاره به اینکه فردی که تنگ‌نظر است، مشکلات ایجاد می‌کند، گفت که اگر مسئولی تنگ‌نظر باشد ملت در تنگنا قرار می‌گیرد.

او در سخنرانی‌اش به شکایت اهل سنت از ۴۴ سال تبعیض اشاره کرد و گفت: «حتی شیعیان هم از تبعیض شکایت دارند. شایستگان شیعه که پایبند مسائل مذهبی شیعه نیستند نیز شکایت دارند که مورد تبعیض قرار گرفتند. افراد شایسته و متفکر و افراد نابغه مورد تبعیض قرار گرفتند.»

او با انتقاد از حکومت مذهبی، به وقوع آن در ایران انتقاد کرد و گفت: «چیزی که در ایران اتفاق افتاد به خاطر نگاه مذهبی بود، مذهب یک شعبه از دین است. مذهب یعنی برداشت و دین، دایره‌اش وسیع‌تر است. دید مذهبی در ایران حاکم شد، دید و نظر را محدود کرد و برنامه‌ریزی‌ها را محدود کرد. تمام این فریادها که اهل سنت، شیعه و سایر ادیان و همه مردم ایران می‌زنند به خاطر این محدودیت‌ها است.»

امام‌جمعه مسجد مکی زاهدان با اشاره به اینکه یک مذهب و یک قوم نمی‌تواند کشور را اداره کند، اعلام کرد که باید برای مدیریت کشور از جناح‌ها، مذاهب و اقوام مختلف استفاده شود تا کشور پیشرفت کند.

مولوی عبدالحمید تبعیض‌ها را در اداره کشور نیز تاثیرگذار دانست و با اشاره به گزینش‌ افراد برای تصدی پست‌ها گفت: «فیلترهای سخت گزینشی سبب شد که افراد رد بشوند و به مدیریت‌های بزرگ کشوری نرسند و این باعث شد که تعادل در قومیت‌ها، مذاهب و ملت ایران برقرار نشود و باعث همه مشکلات اقتصادی، سیاسی، دینی و اجتماعی شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالحمید به انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و با بیان اینکه در انتخابات گذشته به این علت به رئیس‌جمهورهای مختلف رای داده‌اند که نگاه امنیتی از این استان برداشته شود، گفت: «به هیچ‌کدام از وعده‌ها عمل نشد. الان همه کشور امنیتی شده است و همه پست‌ها را نظامی‌ها گرفته‌اند. با این شرایط که نگاه امنیتی و نظامی وجود داشته باشد هیچ کشوری پیشرفت نمی‌کند. نگاه امنیتی و نظامی کشور را به زانو درمی‌آورد و کشور را فلج می‌کند. این نگاه باید در کشور تغییر کند و عوض شود.»

این روحانی اهل سنت در آخرین نماز جمعه سال از تضییع حقوق مردم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ گناه‌ها نام برد و گفت: «پرهیز از گناه بزرگ‌ترین عبادت است. خودداری از غیبت، خود یک نوع عبادت است. خودداری از هر نوع گناه، یک نوع عبادت است. بعضی از گناهان اصلا قابل‌تحمل نیستند. حقوق بندگان یکی از گناهان بزرگ است. اگر الله متعال ظالم را مواخذه نمی‌کند تا برگردد و خساراتی که وارد کرده است را جبران کند. تخلقوا باخلاق الله. روش خدا را اختیار کنید.»

با پایان نماز جمعه صدها نفر از شهروندان زاهدان همانند هفته‌های گذشته به خیابان‌های اطراف مسجد مکی رفتند و علیه جمهوری اسلامی شعار سردادند. معترضان در بیست و چهارمین جمعه اعتراضی، شعارهای «بسیجی، سپاهی داعش ما شمایی»، «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» را فریاد زدند.

معترضان در این تجمع همچنین با سردادن شعار «ایرانی با غیرت، حمایت حمایت» از مردم دیگر شهرهای ایران خواستند تا به این اعتراضات بپیوندند.

معترضان همچنین به همراه خود پلاکاردهایی داشتند که در آن علیه جمهوری اسلامی شعار نوشته شده بود. در یکی از این شعارنوشته‌ها، جمله‌ای از چگوارا نوشته شده بود که «انقلاب مثل سیبی نیست که وقتی برسد از درخت بیفتد، ما باید مجبور به افتادنش کنیم».

بر روی پلاکارد دیگری با اشاره به جمعه خونین زاهدان و خاش نوشته شده بود: «جمعه‌های خونین زاهدان و خاش فراموش نخواهد شد».