بلومبرگ: عربستان سعودی می‌خواهد از آسیب‌های جنگ ایران و اسرائیل در امان باشد

گزارش واشینگتن‌پست می‌گوید شمخانی به طرف عربستانی قول داده است که حمایت‌های نظامی از حوثی‌های یمن قطع شود

خبرگزاری بلومبرگ، روز جمعه ۲۶ اسفندماه، در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع موثق، خبر داده است که انگیزه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از توافق اخیر با ایران، محافظت از کشورش در برابر پیامدهای رویارویی احتمالی اسرائیل و ایران بوده است.

واشینگتن‌پست نیز گزارش داد که وقتی نمایندگان ایران، عربستان سعودی و چین در ماه جاری برای احیای روابط تهران-ریاض دیدار کردند، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، در این دیدار پذیرفته است که جمهوری اسلامی حمایت‌های خود از حوثی‌های یمن را قطع کند و دیگر سلاحی از تهران به یمن ارسال نشود.

بلومبرگ در گزارش خود نوشته است که شاهزاده عربستانی تلاش می‌کند تا از چشم‌انداز چند تریلیون دلاری‌اش برای متحول کردن عربستان سعودی و بازسازی اقتصاد، فرهنگ و جایگاه پادشاهی این کشور در جهان عرب محافظت کند و درنتیجه، احیای روابط با جمهوری اسلامی می‌تواند این کشور را از آسیب‌های حمله احتمالی اسرائیلی‌ها به ایران دور کند.

هشام الغنام، کارشناس روابط بین‌الملل در عربستان سعودی که طی شش سال گذشته در مذاکرات پنهانی با طرف‌های ایرانی‌ها حضور داشته است، به بلومبرگ می‌گوید: «پادشاهی کشور ما، پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در دست دارد و خواهان تشدید تنش در منطقه نیست.»

هشام الغنام همچنین گفت این توافق باید به‌عنوان یک بیمه‌نامه و راهی برای عربستان سعودی برای رساندن این پیام قوی به ایران باشد که هیچ آسیبی از طرف سعودی به ایران نخواهد رسید و در صورت حمله اسرائيل به ایران، عربستان درگیر آن نبوده است.

تصمیم عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران که با میانجیگری چین شکل گرفت، نتیجه محاسبات دقیق شاهزاده محمد بن سلمان تفسیر شده است که هموارسازی روابط با کشورهای منطقه را به‌عنوان بهترین راه برای دستیابی به صلح در منطقه و پیشرفت کشورش می‌داند.

در بخشی دیگری از گزارش بلومبرگ، با اشاره به تمایل قبلی عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، آمده است که تشدید خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و بازگشت بنیامین نتانیاهو به مقام نخست‌وزیری، شرایط را برای عادی‌سازی روابط پیچیده‌تر کرده است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز به نقل از مقام‌های آمریکایی و عربستان سعودی گزارش داد که جمهوری اسلامی با توقف ارسال محموله‌های تسلیحاتی به شبه‌نظامیان حوثی در یمن، به‌عنوان بخشی از توافق با عربستان سعودی موافقت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران علنا تکذيب می‌کند که در تامین سلاح حوثی‌ها دست دارد، اما بازرسان سازمان ملل متحد بارها محموله‌های اسلحه را که از ايران به یمن می‌رفت ضبط کرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال همچنین اشاره کرد که سکوت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل توافق تهران و ریاض، موجب نگرانی مقام‌های آمریکایی و سعودی شده است، چرا که نمی‌دانند آیا سپاه پاسداران به تعهدات مقام‌های سیاسی ایرانی پایبند خواهد ماند یا خیر.

تهران و رياض در حال طرح‌ریزی بازگشايی سفارتخانه‌های دو کشور  ظرف دو ماه آینده‌اند. یک مقام آمریکایی می‌گوید توافق برای ازسرگیری روابط عربستان سعودی و ایران «چشم‌انداز یک معامله برای یمن در آینده نزدیک را افزایش می‌دهد.»

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی، گزارش داده است که ایران در دو سال گذشته به‌شدت در تلاش بوده روابط با عربستان سعودی را احیا کند تا به انزوای سیاسی و اقتصادی خود پایان دهد. بر اساس این گزارش، انتخاب چین به‌عنوان میانجی توافق نیز درخواست مستقیم خامنه‌ای بوده است.

دو مقام ایرانی به رویترز گفته‌اند رهبر جمهوری اسلامی که صبرش را به‌دلیل سرعت آهسته مذاکرات دو‌جانبه با ریاض از دست داده بود، در سپتامبر گذشته (شهریور سال جاری) تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی را برای گفت‌وگو درباره تسریع روند مذاکرات با میانجیگری چین احضار کرده است.