تداوم اعتصاب غذای ۱۱ زندانی در ایذه

سندیکای کارگران شرکت واحد خواهان آزادی همه فعالان کارگری، دانشجویی و معلمان شد

با وجود عفو هزاران نفر کماکان بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در زندان به سر می‌برند و این اقدامات واکنش‌های مردمی مانند دیوارنویسی‌ها را به همراه داشته است- Telegram/@sepehrazadi

سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت و فشار بر فعالان و حامیان حقوق کارگران و ‌صدور احکام زندان علیه آن‌ها را محکوم کرد و گزارشی از آخرین وضعیت سه نفر از این افراد منتشر کرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد در این گزارش خواهان آزادی بی‌قیدوشرط آرش جوهری، هیراد پیربداقی، عثمان اسماعیلی و دیگر فعالان کارگری، معلمی، دانشجویی و حامیان حقوق کارگران شد.

نیروهای امنیتی در شهر سقز عثمان اسماعیلی از فعالان کارگری را روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، بدون برگه قضایی و به‌صورت غیرقانونی بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کردند. عثمان اسماعیلی از روز چهارشنبه به بند قرنطینه زندان سقز منتقل شده است. او تاکنون بارها بازداشت، زندانی و‌ به حبس محکوم شده است. بیش از ۱۰ نفر از نیروهای امنیتی این فعال کارگری را در مهرماه سال گذشته مقابل منزل مسکونی‌اش بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت کرده بودند. او همچنین در آستانه روز جهانی کارگر نیز بازداشت شده بود.

هیراد پیربداقی از فعالان و‌ حامیان حقوق کارگر نیز در زندان اوین به سر می‌برد. او تاکنون چندین بار بازداشت و‌ به حبس محکوم شده است. این فعال کارگری در چند سال اخیر بارها تحت فشار و مورد آزار‌و‌اذیت و‌ تهدید قرار گرفته است. چندی پیش اعلام شد که با وجود اتمام بازجویی و صدور قرار کفالت، از آزادی او جلوگیری شده است. هیراد پیربداقی پیش از آخرین بازداشتش در ۸ مرداد سال جاری که به‌طور خشونت‌آمیز صورت گرفت، در اسفند ۱۴۰۰ در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، به چهار سال و هشت ماه حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم ‌شده بود.

بر اساس این گزارش، آرش جوهری، فعال کارگری زندانی، نیز در دادگاه انقلاب به ۱۶ سال حبس محکوم شده است که هفت سال و شش ماه آن قابل‌اجرا است و بیش از یک سال و شش ماه از محکومیتش سپری شده است. او از زمان بازداشت تاکنون به مدت ۳۰ ماه در زندان اوین و رجایی‌شهر زندانی بوده است.

آرش جوهری در جریان حادثه آتش‌سوزی زندان اوین و حمله گارد زندان به زندانیان که شامگاه شنبه ۲۳ مهر سال جاری اتفاق افتاد، به‌شدت زخمی شد و مدت‌ها به همراه تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی از حق درمان و دسترسی به خدمات پزشکی محروم بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد با خانوادهای اعضای زندانی سندیکا دیدار کردند. تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، روز پنجشنبه با خانواده حسن سعیدی، داود رضوی و رضا شهابی، کارگران زندانی اتوبوس‌رانی، به مناسبت آغاز سال نو دیدار کردند. اعضای سندیکا ضمن دیدار با خانواده‌ها، خواستار پایان دادن به پرونده‌سازی‌ها علیه فعالان کارگری و همچنین خواستار آزادی بی‌قیدوشرط اعضای زندانی سندیکا و سایر فعالان کارگری و معلمی و دانشجویی شدند.

هم‌زمان علاوه بر گزارش‌های کارگری، خبرهایی از بلاتکلیفی پرونده بازداشت‌شدگان خیزش سراسری شنیده می‌شود. با وجود عفو هزاران نفر کماکان بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در زندان به سر می‌برند. رضا عرب‌پور، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، وحید عباسی و بهمن بهمنی به همراه شش نفر دیگر از زندانیان در ایذه در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود و فشارهای ماموران برای اعتراف اجباری، اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند.

رضا عرب‌‎پور، از بازداشت‌شدگان شهر ایذه، به علت اعتراض به این بلاتکلیفی و وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است. براساس گزارش کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، اداره اطلاعات سپاه رضا عرب‌پور را در آبان‌ماه بازداشت کرده است. او از زمان دستگیری تاکنون در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد و گفته می‎‌شود در معرض اتهام‌های سنگینی قرار گرفته است. گزارش‎‌ها حاکی است که او از روز دوم اسفند در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی‌‌اش و همچنین فشارهای شدید برای اخذ اعترافات اجباری، دست به اعتصاب غذا زده است.

محسن احمدپور، از دیگر بازداشت‌شدگان شهر ایذه نیز اواخر آبان دستگیر شد. او از زمان دستگیری تاکنون در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد و گفته می‌‎شود در معرض اتهام‌های سنگینی قرار دارد. او نیز یکی دیگر از ۱۱ زندانی است که از روز دوم اسفند در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی‌اش و همچنین فشارهای شدید برای اخذ اعترافات اجباری، دست به اعتصاب غذا زده است.

بهروز سلحشور، یکی دیگر از زندانیان اهل ایذه است که به اعتصاب غذا اقدام کرده است. او متولد ۱۳۷۰ و از بازداشت‌شدگان شهر ایذه است که براساس گزارش‌ها، اداره اطلاعات سپاه اواخر آبان‌ماه او را دستگیر کرده است. او در آخرین تماس پیش از دستگیری به پدرش گفته بود که برای ملاقات یکی از دوستانش به بیمارستان می‌رود. او به همراه چند نفر دیگر به‌صورت هم‌زمان دستگیر شدند و برای اخذ اعتراف اجباری تحت فشار قرار گرفته‌اند.