اسد: تا زمانی که ترکیه به «اشغال» خاک سوریه پایان ندهد، با اردوغان ملاقات نمی‌کنم

اردوغان در بدترین دوران روابط آنکارا و دمشق، اسد را تروریست خواند

اسد نقش روسیه در میانجیگری بین او و اردوغان را ستود -Bakr ALKASEM / AFP

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوريه، روز پنجشنبه ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) گفت تنها زمانی با رجب طيب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکيه، ملاقات می‌کند که ترکيه ارتش خود را از شمال سوريه به‌طور کامل خارج کند و مرزها را به زمان پيش از جنگ سوريه بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه بزرگ‌ترین متحد نظامی و سیاسی مخالفان بشار اسد در سوریه بوده است و کنترل آخرین پایگاه شورشیان در شمال غربی این کشور را در دست دارد. آنکارا در این مناطق ده‌ها پايگاه راه‌اندازی کرده و هزاران سرباز را در شمال سوريه مستقر کرده است. این امر مانع این می‌شود که ارتش سوريه که مورد حمایت روسيه و ایران است، این منطقه را دوباره در دست بگيرد.

اسد که برای گفت‌وگو با ولاديمير پوتين، رئیس‌جمهوری روسيه، این هفته به مسکو سفر کرد، به اسپوتنیک، رسانه وابسته به دولت روسيه، گفت: «تا قبل از پايان اشغال غیرقانونی شمال سوریه از سوی ترکيه، ملاقات با اردوغان هيچ معنایی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسد گفت: «باید به مرحله‌ای برسیم که ترکیه به‌وضوح  نشان دهد آماده است بدون هیچ ابهامی از خاک سوریه کاملا خارج شود، از حمایت از تروریسم دست بردارد و به وضعیت پیش از آغاز جنگ با سوریه بازگردد.» المنار، شبکه تلویزیونی حزب‌الله لبنان تحت حمایت ایران، سخنان اسد را پخش کرد. 

اسد افزود: «این تنها وضعیتی است که پس از آن امکان ملاقات بین من و اردوغان وجود خواهد داشت. این نشست چه ارزشی دارد اگر این اتفاق نیفتد؟»

وزيران دفاع ترکیه و سوریه اواخر سال گذشته برای مذاکرات بين دو کشور ملاقات کردند. دولت‌های دو همسایه از سال ۲۰۱۱ که اعتراضات بهار عربی به سوريه رسيد و کشور را در جنگ فرو برد، با هم در وضعیتی خصمانه بوده‌اند. صدها هزار نفر به این تخاصم و درگيری کشيده شدند و زیرساخت‌های سوریه تقریبا منهدم شده است.

اردوغان در بدترین دوران روابط آنکارا و دمشق، اسد را تروریست خواند و گفت تا زمانی که اسد دولت سوریه را در دست دارد، در سوریه صلحی صورت نمی‌گیرد. این در حالی بود که اسد نیز اردوغان را یک دزد خواند که از سرزمین سوریه «سرقت» کرده است. 

مقام‌های ترکيه و روسيه می‌گويند پيش از این‌که مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده بین وزيران امور خارجه ترکيه، سوريه و ايران صورت گیرد، قرار است معاونان وزيران امور خارجه این سه کشور با هم ملاقات کنند. 

اسد نقش روسیه در میانجیگری بین او و اردوغان را ستود و گفت:«ما به طرف روسی که نقش میانجی برای ایجاد ارتباطات داشته است اعتماد داریم، اما فقط بر اساس سیاست احترام به حاکمیت دولت‌ها و خروج نیروهای خارجی غیرقانونی از خاک سوریه مذاکره می‌کنیم.»