لهستان؛ نخستین عضو ناتو که به کی‌یف هواپیمای جنگی می‌فرستد

بر اساس اظهارات رئیس جمهوری لهستان، این کشور دستکم ۱۲ فروند جنگنده «میگ – ۲۹» به اوکراین می‌فرستد که ۴ فروند آن در روزهای آینده ارسال خواهد شد

. لهستان پیش‌تر نیز اولین کشوری بود که تانک‌هایِ آلمانی «لئوپارد ۲» را به اوکراین ارسال کرد -- RADOSLAW JOZWIAK / AFP

آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان، روز پنجشنبه، ۱۶ مارس ۲۰۲۳، اعلام کرد دولت این کشور تصمیم دارد تا طی روزهای آینده چهار فروند از جنگنده‌های «میگ – ۲۹» ساخت اتحاد جماهیر شوروی را در اختیار اوکراین قرار دهد. 

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری لهستان در این مورد به رسانه‌ها چنین گفت: «در روزهای آینده، ابتدا چهار فروند هواپیمای تماما عملیاتی را به اوکراین تحویل خواهیم داد، سپس هواپیماهای اضافی، که در حال حاضر در دست آماده‌سازی، تعمیر و نگهداری‌اند را احتمالا به‌صورت متوالی منتقل خواهیم کرد.»

آندری دودا همچنین در ادامه این بخش از اظهارات روز پنجشنبه خود تاکید کرد لهستان دوازده فروند جنگنده میگ – ۲۹ در اختیار دارد که پیش از این، و در دوران جنگ سرد، از جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی سابق) ارث برده است؛ هواپیماهایی که به‌گفته رئیس جمهوری لهستان شماری از آنها در آستانه ارسال به اوکراین قرار دارد.

بر اساس سخنان دودا، میگ‌هایی که لهستان قصد ارسال آنها به اوکراین را دارد، همچنان در نیروی هوایی لهستان استفاده می‌شود اما آخرین سال‌های عمر عملیاتی خود را پشت سر می‌گذارند و جای خالی آنها در نیروی هوایی لهستان با جنگنده‌های «اف.ای – ۵۰» ساخت کره جنوبی و «اف – ۳۵» ایالات متحده آمریکا پر خواهد شد. 

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از اظهارات رئیس جمهوری لهستان در مورد ارسال جنگنده‌های «میگ – ۲۹» به اوکراین، وزیر دفاع این کشور نیز انتقال جنگنده‌های مذکور به اوکراین را تایید کرد و گفت دولت لهستان این اقدام را در «چارچوب ائتلاف بزرگتری از کشورها» انجام می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار گزارشی در این مورد، نوشت از فحوای کلام رئیس جمهوری لهستان چنین برمی‌آید که تعداد جنگنده‌های ارسالی به اوکراین بین ۱۱ تا ۱۹ فروند «میگ – ۲۹» باشد. 

با این حساب دولت لهستان نخستین کشور عضو پیمان نظامی ناتو به‌حساب می‌آید که جت‌های جنگی خود را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. لهستان پیش‌تر نیز اولین کشوری بود که تانک‌هایِ آلمانی «لئوپارد ۲» را به اوکراین ارسال کرد. 

بر پایه اطلاعات موجود، به‌غیر از لهستان، اسلواکی نیز می‌خواهد میگ‌های جنگنده خود را به اوکراین بفرستد؛ هرچند دولت اسلواکی اعلام کرده این اقدام را تنها در چارچوب یک ائتلاف بین‌المللی انجام خواهد داد. 

آسوشیتدپرس همچنین در گزارش روز پنجشنبه خود نوشت «به‌نظر می‌رسد» تصمیم اخیر لهستان مبنی بر ارسال جنگنده‌های «میگ – ۲۹» به اوکراین، دولت فدرال آلمان را غافلگیر کرده باشد. به همین دلیل نیز این خبرگزاری به اظهارنظر وزیر دفاع آلمان اشاره کرد و از قول او چنین نوشت:«تاکنون همه پذیرفته‌اند که فعلا زمان ارسال جت‌های جنگنده [به اوکراین] فرا نرسیده است.»

نگرانی دولت آلمان ریشه در بحث‌هایی دارد که از سال گذشته در میان کشورهای عضو ناتو جریان داشت. غالب این گروه از کشورها نگرانند که نقش ناتو در جنگ اوکراین تشدید شود و به همین واسطه شمار بیشتری از کشورهای اروپایی درگیر جنگ شوند. 

نگرانی اعضای ناتو به‌قدری عمیق است که حتی پس از تقاضای مصرانه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، مبنی بر نیاز فوری کشورش به جت‌های جنگی، کشورهای اروپایی نسبت به پذیرش چنین درخواستی تردیدهایی جدی از خود نشان دادند. 

با این وجود، لهستان نظری مخالف با غالب اعضای ناتو دارد و از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین، از کی‌یف و دولت زلنسکی حمایت‌هایی حیاتی انجام داده است. به‌عنوان مثال در حال حاضر لهستان میزبان بیشترین تعداد سربازهای آمریکایی است و بیش از هر کشور دیگری پذیرای مهاجرهای اوکراینی بوده است.

بیشتر از جهان