طالبان جسد ۶۶ شهروند افغانستان را از حکومت ایران تحویل گرفت

این افراد چند روز پیش حوالی سیستان‌و‌بلوچستان، زمانی که قصد عبور غیرقانونی از مرز را داشتند، به ضرب گلوله‌ مرزبانان ایرانی کشته شدند

حکومت ایران، روز چهارشنبه ۲۴  اسفند، اجساد پناهجویان را به طالبان در استان نیمروز تحویل داده‌ است -- WAKIL KOHSAR / AFP

منابع آگاه در استان نیمروز، واقع در غرب افغانستان، به روزنامه «اطلاعات روز» گفتند که جسد ۱۱ شهروند افغانستانی که می‌خواستند از مسیر قاچاق به ایران بروند، به این ولایت منتقل شده است.

به گفته‌ این منابع آگاه، این افراد چند روز پیش حوالی استان سیستان‌وبلوچستان و زمانی که قصد عبور غیرقانونی از مرز را داشتند، به ضرب گلوله مرزبانان ایرانی کشته شد‌ند. پیکر سه پسر نوجوان در میان کشته‌شدگان وجود دارد و حکومت ایران اجساد پناهجویان را روز چهارشنبه ۲۴ اسفند، به طالبان در استان نیمروز تحویل داد.

هفته گذشته نیز در‌پی شلیک سربازان ایرانی به خودروی حامل پناهجویان افغان در استان سیستان‌و‌بلوچستان، دو جوان افغانستانی به شدت زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو ماه گذشته ۶۶ جسد از مرز ایران به ایالت نیمروز منتقل شده است. ماه گذشته (۲۶ فوریه) نیز مسئولان طالبان در این ولایت از انتقال ۵۵ جسدی خبر دادند که از مرزبانان ایران تحویل گرفته بودند.

مسئولان طالبان با آنکه درباره نحوه انتقال این اجساد اظهارنظری نکرده‌اند، اما گفتند تلاش‌ می‌کنند در‌مورد مشکلات مرزی و مهاجران افغانستانی با مقام‌های حکومت ایران گفت‌وگو کنند و ترجیح می‌دهند این مسئله از طریق دیپلماتیک حل شود.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «ما خواهان حل مشکلات مرزی با کشورهای همسایه از طریق گفت‌وگو هستیم، نه درگیری نظامی. بر این اساس، وزارت دفاع ملی در تلاش ایجاد یک راهکار عملی برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی است.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مهاجرت‌های غیرقانونی به کشورهای همسایه افزایش یافته و هم‌زمان با آن، ادعای بدرفتاری و حتی کشتار مهاجران افغانستان در کشورهای همسایه نیز افزایش یافته است.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری، نزدیک به ۵ هزار پناهجوی افغان از ایران به افغانستان بازگردانده شده‌اند. این وزارتخانه‌، با انتشار توییتی در روز چهارشنبه اعلام کرد در روزهای ۲۲ و ۲۳ اسفند، چهار هزار و ۹۸۶ تن از پناهجویان افغان از گذرگاه اسلام قلعه ایران به افغانستان بازگشته‌اند.