ورود ناوهای چین و روسیه به آب‌های ایران برای رزمایش مشترک

آمریکا می‌گوید این مانور را زیر نظر دارد تا مطمئن شود تهدیدی متوجه منافع امنیت ملی آمریکا و متحدانش نخواهد بود

رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه به‌طور رسمی از شامگاه پنجشنبه آغاز می‌شود‌ــ مهر

ناوهای چینی و روسی روز پنجشنبه ۲۵ اسفند، برای شرکت در مانور مشترک چهارروزه با ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وارد آب‌های ایران در دریای عمان شدند.

این سه کشور هدف از «چهارمین رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» را که به‌طور رسمی از شامگاه پنجشنبه آغاز می‌شود و تا ۲۸ اسفند ادامه دارد، «توسعه همکاری‌های نظامی و امنیتی برای مقابله با تهدید‌های موجود» عنوان کرده‌اند.

مرحله اصلی این رزمایش، طی سه روز آینده در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهد شد و یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با ناوهای نیروی دریایی روسیه و چین در آن حضور دارند.

نشست خبری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ صبح پنجشنبه با حضور امیر دریادار مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی نیروی دریایی جمهوری اسلامی، الگ گلادگی، فرمانده ناوگروه روسی و چو مای شی، فرمانده ناوگروه چینی، در تهران برگزار شد.

تاج‌الدینی، سخنگوی نیروهای ایرانی حاضر در رزمایش مرکب امنیت دریایی، پیام برگزاری چنین رزمایشی را «رسیدن هر سه کشور به سطح معنادار و قابل‌توجهی از روابط نظامی» اعلام کرد و مدعی شد: «جمهوری اسلامی ایران به‌ حدی از قدرت در عرصه دریا رسیده است که می‌تواند در کنار قدرت‌های دریایی بزرگ، محوریت و فرماندهی رزمایش‌های بزرگ را عهده‌دار شود.»

‌در تازه‌ترین واکنش‌های جهانی به این رزمایش، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، با اشاره به اینکه «این اولین بار نخواهد بود که دو کشور روسیه و چین با هم مانور مشترک برگزار می‌کنند»، افزود:‌ «ما این مانور را زیر نظر داریم تا مطمئن شویم که برای منافع امنیت ملی آمریکا یا متحدانش در منطقه هیچ تهدیدی به وجود نمی‌آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راجر مارشال، سناتور جمهوری‌خواه در آمریکا نیز در واکنشی بحث‌برانگیز به رزمایش آبی ایران، روسیه و چین، گفت: «این سه کشور یا کره شمالی بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا نیستند بلکه بدهی ۳۱ تریلیون دلاری دولت بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا است.»

چنین رزمایشی مشترکی با حضور سه کشور ایران، چین و روسیه، سه بار دیگر هم برگزار شده بود اما وجه تمایز برگزاری آن در سال ۱۴۰۱، شرایط متفاوت‌ چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران در جامعه جهانی است. هر سه کشور حالا بیش از هر زمانی با انزوای بین‌المللی و تحریم‌های غرب مواجه‌اند و به چنین همکاری‌هایی نیاز دارند. به‌خصوص در شرایطی که بنا بر اعتقاد برخی تحلیلگران، به دلیل ضعف دستگاه دیپلماسی دولت بایدن و فقدان حمایت کافی آمریکا از همپیمانانش در دو سال اخیر، کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه نیز حالا برای نزدیک‌تر شدن به چین مشتاق‌ترند.

رزمایش مشترک سه کشور چین، روسیه و ایران در حالی آغاز می‌شود که اسرائیل و ایالات‌ متحده آمریکا هم روز یکشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) در ایالت نوادا، برگزاری رزمایش مشترک هوایی «پرچم سرخ» را آغاز کردند.

این رزمایش هوایی که تا دو هفته ادامه دارد، طیف گسترده‌ای از مانور‌های هوایی از جمله رهگیری هواپیما‌ها، پرواز در ارتفاع پایین، دفاع از منطقه و شبیه‌سازی حمله به قلمرو دشمن با پدافند ضدهوایی گسترده را شامل می‌شود. علاوه بر آن، هواپیما‌های سوخت‌رسان نیروی هوایی اسرائیل در این رزمایش مشترک به جنگنده‌های آمریکایی در آسمان سوخت‌رسانی می‌کنند.