رئیس جمهور آمریکا سرکوب مردم ایران را محکوم کرد

ترامپ: سرکوب ایرانیان وحشتناک است و جامعه جهانی نظاره‌گر این جنایت هولناک

 این دومین‌ واکنش ترامپ از شروع اعتراضات مردمی در ایران است-SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا که در اجلاس «ناتو» در لندن به سر می‌برد باردیگر نسبت به حوادث هفته‌های اخیر ایران و سرکوب شدید معترضان ایرانی واکنش نشان داد. 

ترامپ به خبرنگاران گفت: «همین حالا که با شما حرف می‌زنم احتمالا مقامات ایران در حال کشتن هزاران هزار نفر از شهروندان خود هستند». به گفته رئیس جمهور آمریکا «جهان باید نظاره‌گر رفتار جمهوری اسلامی باشد»

ترامپ تاکید کرد که مقامات جمهوری اسلامی ایران برای اینکه مانع اطلاع‌رسانی از حوادث و اعتراض‌های مردمی شود «اینترنت» کشور را قطع کرده‌اند. او هم‌چنین از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته که اجازه دهند تا خبرنگاران خارجی به ایران بروند و از سیر اتفاقات و حوادث اخیر در ایران گزارش تهییه کنند. 

رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین در پاسخ به این سوال که واکنش رسمی ایالات متحده آمریکا به حوادث ایران و سرکوب شدید شهروندان ایرانی چه خواهد بود گفته که «ترجیح می‌دهم الان درباره این موضوع صحبت نکنم». 

به گفته دونالد ترامپ «تعداد بسیاری زیادی در ایران کشته می‌شوند تنها به این دلیل که معترضند» او هم‌چنین تاکید کرده است که تعداد معترضانی که در خیابان‌های ایران کشته شده‌اند، «بسیار زیاد» است. 

رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش هم با انتشار توئیتی از «حمایت مردم معترض ایرانی» نوشته بود. حمایتی که به زعم بسیاری «حمایت مالی» از معترضان تلقی می‌شد. همین نکته باعث شد که ترامپ در دیدار با مکرون در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قصد دارد از معترضان در ایران حمایت کند، گفته بود که «نمی‌خواهم در این زمینه حرف بزنم ولی پاسخ "نه" است. نمی‌خواهم در این مورد حرف بزنم». ترامپ تاکید داشت که در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، تصور کرده بود که سوال درباره «حمایت مالی» از معترضان است. 

ترامپ در دیدار با جاستین ترودیو، نخست‌وزیر کانادا نیز گفت: «ما کاملا از آنها [معترضان ایرانی] حمایت می‌کنیم و از ابتدا هم حمایت کرده‌ایم».

روز گذشته بود که سازمان عفوبین‌الملل در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ۲۰۸ نفر در اعتراضات مردمی ایران کشته شده‌اند. آماری که به گفته مقامات این سازمان حقوق بشری آمار قطعی و نهایی نیست و احتمال بیشتر بودن تعداد کشته‌ها بسیار بالاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی تا به امروز هنوز آماری از تعداد جان‌باختگان اعتراضات مردمی در شهرهای ایران ارائه نکرده‌اند و تنها آمار رسمی اعلام شده توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران مربوط به تعداد دستگیرشدگان در روزهای اخیر است. چندی قبل یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که نزدیک به «هفت‌هزار» نفر در سراسر ایران بازداشت شده‌اند و امروز هم سخنگوی قوه قضاییه گفته که نزدیک به دوهزارنفر تنها در تهران دستگیر شده‌اند. 

مقامات ایرانی آمارهای سازمان‌های حقوق بشری را درباره تعداد جان‌باختگان اغراق شده و غرض‌ورزانه می‌دانند و ادعا می‌کنند که «اعداد و ارقامی که توسط گروه‌های معاند اعلام‌ می‌شود کذب محض است و آمار کمتر از ارقام ادعایی آنهاست».

از سوی دیگر انتشار تصاویر ویدیویی جدید از اعتراضات مردمی و سرکوب شدید مردم توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به وسیله شلیک مستقیم گلوله به معترضان احتمال بیشتر بودن تعداد جان‌باختگان را بیشتر می‌کند.