سال تحصیلی جدید افغانستان؛ افزایش واکنش‌ها به تعطیلی مدارس دخترانه

نمایندگان پارلمان بریتانیا خواستار یک راهبرد جامع در این مورد شدند و گفتند در ارتباط با آموزش دختران باید با طالبان گفت‌وگو شود

از تعطیلی مدرسه‌های دختران در افغانستان، بیش از ۵۴۰ روز می‌گذرد -- ANDY BAILEY / UK PARLIAMENT / AFP

در آستانه سال جدید تحصیلی افغانستان، واکنش‌ها به تعطیلی مدرسه‌های دختران در این کشور افزایش یافته است. به‌تازگی شماری از نمایندگان مجلس بریتانیا با انتقاد از بسته‌ماندن دروازه مدرسه‌های دختران، می‌گویند نزدیک به ۸۵۰ هزار دختر در این کشور از آموزش محروم شدند.

اعضای پارلمان بریتانیا خواستار یک راهبرد جامع در این مورد شدند و گفتند در ارتباط با آموزش دختران باید با طالبان گفت‌وگو شود. آندرو ویسترن، عضو پارلمان بریتانیا روز چهارشنبه (۱۵ مارس) از رئیس مجلس خواست به‌منظور جلوگیری از سرکوب و پایمال شدن حقوق زنان و دختران افغانستان باید کار عملی صورت گیرد. 

او تاکید کرد: «درست است که در این اواخر برخی آگهی‌دهی صورت گرفته است، به طور مثال مدرسه‌ای در استراتفور گردهمایی را برای اعلام همبستگی با دختران افغانستان راه‌اندازی کردند و اقدام هایی از این قبیل صورت گرفته است. آیا ما برای جلوگیری از سرکوب و پایمال شدن حقوق دختران افغانستان، شاهد یک راهبرد عملی دراین کشور از سوی شما خواهیم بود؟» 

از سویی هم، اندرو میچل، یکی دیگر از اعضای مجلس بریتانیا، گفت این وظیفه‌ جامعه‌ جهانی است که طالبان را قانع کند دروازه مدرسه‌ها را به روی دختران باز کند. او گفت: «در برخی مناطق محدود افغانستان آموزش دختران به‌طور پنهانی در هر دو سطح، متوسطه و عالی، جریان دارد. این وظیفه جامعه جهانی است که تلاش کند با دلیل قانع کننده با اداره طالبان گفت‌وگو کند تا آنچه در این مناطق محدود جریان دارد، به سراسر افغانستان گسترش بیابد.» 
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی هم سازمان نجات کودکان نیز بار دیگر از باز نشدن مدارس به روی دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت محرومیت دختران از آموزش باعث «افزایش فقر و ازدواج‌های زیر سن [قانونی]» می‌شود. در گزارش این سازمان آمده است که پس از به‌قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، بیش از ۳ میلیون دختر از آموزش محروم شده‌اند. در این گزارش از طالبان خواسته شده که تصمیم ممنوعیت تحصیل زنان و دختران را هرچه زودتر لغو کنند.
با این حال، فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس افغانستان روز چهارشنبه (۱۵ مارس) در نشست امنیت جهانی در قطر هشدار داد، تغییراتی که طالبان در نصاب آموزشی افغانستان آورده‌اند، بر پایه اصولی است که حملات انتحاری را دربر می‌گیرد. او گفت: «مشکل امروز افغانستان در نرفتن دختران به مکتب/مدرسه و محرومیت کار زنان خلاصه نمی‌شود.»

در این نشست مسئولان بلندپایه، سیاستمداران و کارشناسان از کشورهای مختلف حضور داشتند. حکمت کرزی، معاون سابق وزارت خارجه افغانستان، و سعد محسنی، رئیس گروه رسانه‌ای موبی، نیز در این نشست سخنرانی کردند.

فوزیه کوفی در این نشست همچنین تاکید کرد آنچه طالبان امروز در افغانستان انجام می‌دهند، هیچ کشور اسلامی دیگر انجام نمی‌دهد. او گفت نباید هیچ انتظاری از طالبان داشت، اگر آن‌ها مدرسه‌ها را هم باز کنند، مفاد آموزشی را تغییر خواهند داد و این تغییرات بر اساس اصولی خواهد بود که حملات انتحاری را دربر می گیرد.

همزمان، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، و وزارت خارجه قطر به پشتیبانی از حقوق زنان در افغانستان به ویژه در بخش آموزش تاکید کرده بودند.

از تعطیلی مدرسه‌های دختران در افغانستان، بیش از ۵۴۰ روز می‌گذرد، در کنار آن سرنوشت دختران دانشجو نیز نامعلوم است. یوناما، یا «دفتر هماهنگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان»، اعلام کرد تا چند روز دیگر سال جدید تحصیلی در افغانستان آغاز می‌شود، « اما متاسفانه بدون دانش‌آموزان دختر.» 

بیشتر از جهان