کووید طولانی‌مدت با بیماری «چهره‌کوری» مرتبط است

یک نقاش پرتره‌ که پژوهشگران روی او مطالعه کرده‌اند، می‌گوید: گویی صدای پدرم از چهره‌ای غریبه بیرون می‌آمد

ادراک‌پریشی چهره‌ای یا چهره‌کوری نوعی اختلال عصب‌شناختی است که در آن، فرد مبتلا از بازشناسی چهره‌ها ناتوان می‌شودــ Canva

بر اساس یک مطالعه‌ جدید، بیماری کووید طولانی ممکن است باعث شود برخی افراد در تشخیص چهره و مسیریابی دچار مشکل شوند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بیماری در اثر ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند به بروز طیف وسیعی از علائم عصبی مانند از دست دادن بویایی و چشایی و همچنین اختلالاتی در تمرکز و حافظه که به «مه مغزی» معروف است، منجر شود.

مطالعه جدیدی که در مجله کورتکس (Cortex) منتشر شد، نشان می‌دهد برخی افراد ممکن است به دنبال علائمی که با کووید همخوانی دارد، به ادراک‌پریشی چهره (prosopagnosia) که چهره‌کوری نیز نامیده می‌شود، مبتلا شوند.

پژوهشگران، از جمله محققان کالج دارتموت از ایالات متحده، یک نماینده خدمات مشتری ۲۸ ساله و هنرمند پرتره پاره‌وقت را که فقط به نام آنی معرفی و در مارس ۲۰۲۰ به کووید مبتلا به کووید تشخیص داده شد.

آنی مدت کوتاهی پس از اوج گرفتن علائمش در دو ماه بعد، مشکل در تشخیص چهره و مسیریابی را گزارش کرد.

ماری‌ــ‌لوییز کیزلر، سرپرست این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «وقتی برای اولین بار آنی را ملاقات کردم، او به من گفت که قادر نیست چهره خانواده‌اش را تشخیص دهد.»

آنی اولین باری که پس از ابتلا به کووید با والدینش ملاقات کرد، گزارش داد که نمی‌تواند آن‌ها را بشناسد.

او گفت وقتی دوباره از کنار پدر و مادرش گذشته، پدرش او را صدا زده است.

این زن ۲۸ ساله گفت: «انگار صدای پدرم از چهره‌ای غریبه بیرون می‌آمد.» و در ادامه افزود اکنون برای تشخیص افرادی که می‌شناسد به صداها متکی است

آنی پس از ابتلا به کووید با «مشکل مسیریابی» هم مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براد دوچین، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «ترکیب نقص‌های پیش‌آگاهی و مسیریابی که آنی داشت، چیزی است که توجه ما را به خود جلب کرد؛ زیرا این دو نقص اغلب پس از اینکه فردی دچار آسیب مغزی یا نقص‌های رشدی بشود، دست به دست هم می‌دهند.»

دکتر دوچین افزود: «این اتفاق احتمالا به این دلیل است که این دو توانایی به نواحی کنار لوب تمپورال در مغز متکی‌اند.»

هنگامی که دانشمندان برای ارزیابی مشکلات آنی در زمینه تشخیص چهره آزمایش‌هایی انجام دادند، متوجه شدند تشخیص چهره‌های آشنا و یادگیری هویت افراد ناآشنا برای او بسیار دشوار است.

در یکی از آزمایش‌ها، ۶۰ تصویر از چهره‌های مشهور را به طور متوالی به او نشان دادند و از او خواستند تا نام آن‌ها را بگوید.

سپس به آنی فهرستی از افراد مشهور ارائه‌شده در این آزمون داده شد تا ببینند آیا آن‌ها را می‌شناسد یا نه.

او در مقایسه با گروه کنترلی که توانسته بودند ۸۴ درصد از افراد مشهور آشنا را به‌درستی شناسایی کنند، ۲۹ درصد از ۴۸ فرد مشهوری را که با آن‌ها آشنا بود، به‌درستی شناسایی کرد.

در یک آزمایش دیگر، جایی که به آنی نام یک فرد مشهور نشان داده شد، تصاویری از دو چهره ارائه شدــ یک فرد مشهور و دیگری یک فرد مشابه.

او توانست در ۶۹ درصد از ۵۸ آزمایش، افراد مشهور را شناسایی کند؛ در حالی که در گروه کنترل، نتیجه ۸۷ درصد بود.

دکتر کیزلر توضیح داد: «نتایج ما از آزمایش با چهره‌های ناآشنا نشان می‌دهد که آنی نه‌تنها نمی‌توانست نام یا اطلاعات زندگی‌نامه یک فرد مشهور را که با او آشنا بود، به خاطر بیاورد، بلکه واقعا در یادگیری هویت‌های جدید مشکل داشت.»

دکتر دوچین افزود: «معلوم شد که کوویدــ۱۹ می‌‌تواند مشکلات شناختی گسترده‌ای به وجود بیاورد، اما در اینجا ما مشکلات شدید و بسیار خاصی را در آنی می‌بینیم و این نشان می‌دهد که ممکن است افراد زیادی وجود داشته باشند که کمبودهای کاملا شدید و خاصی ناشی از کووید داشته باشند.»

پژوهشگران سپس از داده‌‌های ۵۴ فردی که به مدت ۱۲ هفته یا بیشتر علائم کووید طولانی‌مدت داشتند و ۳۲ نفری که گزارش کرده بودند به طور کامل از بیماری بهبودی یافته‌اند، گزارش خود را تهیه کردند.

دکتر دوچین گفت: «یکی از چالش‌هایی که بسیاری از شرکت‌کنندگان گزارش کردند، مشکل در تشخیص تصویر خانواده و دوستان بود؛ چیزی که اغلب از متخصصان ادراک‌پریشی چهره‌ای می‌شنویم.»

به گفته پژوهشگران، این یافته‌ها مشکلات ادراکی در تشخیص چهره و مسیریابی را که ممکن است در اثر کووید ایجاد شوند، برجسته می‌کنند.

آن‌ها خواستار آن‌اند که کارهای بعدی در آینده به منظور تایید این یافته‌ها و درک ماهیت این اختلالات بینایی و اینکه آیا برای کاهش تاثیر آن‌ها لازم است مداخلاتی صورت بگیرد یا نه، انجام شود. 

© The Independent