روسیه به دنبال لاشه پهپاد ساقط شده آمریکایی است

مسکو:‌ افزایش جاسوسی آمریکا از روسیه منجر به حادثه پهپادی شد

 پهپاد آمریکایی با دخالت جت‌های سوخوی روسی در دریای سیاه سقوط کرد-Isaac Brekken / Getty Images via AFP

مسکو می‌گوید که وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه به رئیس پنتاگون گفته است که «افزایش» جمع‌آوری اطلاعات واشینگتن در منطقه منجر به حادثه سقوط پهپاد بر فراز دریای سیاه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که «افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی علیه منافع فدراسیون روسیه» و همچنین «عدم پایبندی به منطقه دارای محدودیت پرواز» که از طرف مسکو اعلام شده، منجر به حادثه پهپاد آمریکایی شده است.

شبکه خبری ان‌‌.بی‌.سی به نقل از ارتش آمریکا گزارش داده بود که ساعت ۷ صبح سه‌شنبه، جت‌‌های جنگنده سوخو ۲۷ روسی باعث سقوط پهپاد آمریکایی ام‌کیو-۹ در آبهای دریای سیاه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت در ارتباط با پهپاد ام‌کیو-۹ «وارد جزئیات» نخواهد شد.

جان ‌کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز چهارشنبه گفت که لاشه این پهپاد به اعماق دریای سیاه فرو رفته است و مطمئن نیستیم که بتوانیم آن را پیدا کنیم. او همچنین گفت که اگر روس‌ها این پهپاد را بازیابی کنند، مقامات آمریکایی اقدامات احتیاطی انجام داده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که توانایی‌ آن‌ها در کسب اطلاعات مفید از این پهپاد محدود خواهد بود.

روسیه همچنین روز چهارشنبه اعلام کرد که با تشدید تنش‌ها بر سر سقوط پهپاد آمریکایی، به هرگونه اقدامات «تحریک‌آمیز» آمریکا در آینده «به تناسب» واکنش نشان خواهد داد. برخی  گزارش‌ها نیز حاکی از تلاش روسیه برای بازیابی این پهپاد است.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در گفتگویی تلویزیونی تایید کرد که مسکو عملیات تجسسی برای یافتن لاشه پهپاد آمریکایی ساقط شده در دریای سیاه را آغاز کرده است. او در عین حال گفت که روشن نیست که آیا روسیه می‌تواند این پهپاد را از آب بیرون بکشد یا خیر.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پرواز هواپیماهای بدون سرنشین استراتژیک آمریکایی در سواحل کریمه ماهیت تحریک‌آمیز دارد که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه دریای سیاه منجر شود. وزارت دفاع روسیه گفت که مسکو علاقمند نیست که تنش‌‌ها تشدید شود اما به هر تحرکی به تناسب واکنش نشان‌ خواهد داد.

بیشتر از جهان