استفاده بزرگ‌ترین سازمان جنایی برزیل از ماهواره استارلینک

نیروهای برزیل در پنج هفته گذشته هفت پایانه استارلینک را توقیف کرده‌اند 

بزرگ‌ترین سازمان جنایی برزیل در جنگل‌های‌ آمازون برزیل از اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌کند. خبرگزاری اسوشیتدپرس چهارشنبه، ۱۵ مارس (۲۴ اسفند)، در گزارشی به ابعاد این موضوع پرداخت. 

نیروهای فدرال برزیل سه‌شنبه، ۱۴ مارس، با سه هلیکوپتر به یک معدن غیرقانونی در جنگل‌های آمازون هجوم بردند و پس از درگیری با مدافعان این معدن، به تجسس در پایگاه آن‌ها پرداختند و به دستگاهی آشنا رسیدند: استارلینک.

شرکت «استارلینک» بخشی از شرکت «اسپیس ایکس» تحت مالکیت ایلان ماسک است. این شرکت نزدیک به چهار هزار ماهواره در مدارهای پایین دارد و بر آن مبنا، مردم در دورافتاده‌ترین نقاط جنگل‌های آمازون نیز از امکان دستیابی به شبکه جهانی اینترنت برخوردار شده‌اند. اما این گزارش نشان می‌دهد که عوامل تبهکاری که در برزیل معدن‌های غیرقانونی ایجاد کرده‌اند، نیز از استارلینک برای هماهنگی‌های لجستیکی، اطلاع از یورش نیروهای انتظامی و پرداخت‌های مالی خود بدون نیاز به تردد در شهرها، استفاده می‌کنند.

نیروهای فدرال برزیل سه‌شنبه در یورش به منطقه «اورو میل» علاوه بر واحدهای استارلینک، موفق شدن مقادیری جیوه، طلا و تسلیحات نیز توقیف کنند. این منطقه در تسلط مخوف‌ترین سازمان جنایی برزیل است که «فرماندهی اول پایتخت» (پریمیرو کوماندو دا کاپیتال) نام دارد. طبق گزارشی که دولت برزیل در ۲۰۱۲ ارائه کرد، این گروه که به «۱۵۳۳» نیز معروف است، ۲۰ هزار عضو دارد و پایگاه اصلی آن در ایالت سائوپائولو است (منظور از «پایتخت» در نام سازمان مذکور نیز شهر مرکزی همین ایالت است.) این سازمان در دست‌کم ۲۲ ایالت از ۲۷ ایالت برزیل و نیز سایر کشورهای منطقه، از جمله پرو، ونزوئلا، اکوادور،‌ پاراگوئه، بولیوی و آمریکا فعال است و فعالیت‌هایی نیز در سراسر جهان، از آفریقا و آسیا تا اروپا، انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزدیک به یک دهه پیش، ۲۰۱۴، اسناد پلیس از روابط این گروه جنایی با حزب‌الله لبنان خبر می‌داد که از حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

لولا، رئیس ‌جمهوری چپگرای برزیل، که پس از پیروزی در انتخابات سال گذشته به قدرت بازگشت، وعده داده است که با تخلفات زیست‌محیطی و به‌ویژه حفر غیرقانونی معادن در سرزمین‌های یانومامی که بزرگ‌ترین سرزمین تحت حاکمیت بومیان برزیل است، مقابله کند.

در سال‌های گذشته حضور و فعالیت حدود ۲۰ هزار معدنچی غیرقانونی، باعث شده است که بسیاری از رودخانه‌های برزیل با جیوه‌ای که از آن برای جدا کردن طلا استفاده می‌شود، آلوده شوند. این فعالیت‌ها در گذشته نیز باعث اختلال در زندگی بومیان، شیوع بیماری‌ها و قحطی گسترده شده است.

اداره مطبوعات سازمان زیست‌محیطی برزیل موسوم به ‌«ایباما»، گفت که نیروهای این سازمان در پنج هفته گذشته هفت دستگاه پایانه استارلینک را در سرزمین‌های یانومامی توقیف کرده‌اند.

بیشتر از جهان