رد جرایم جنگی در کنگو؛ ۳۰۰ هزار تن دیگر آواره شدند

بیماری‌ها وبا و سرخک در میان صدها هزار آواره در منطقه شیوع یافته است

ارزیابی سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد تنها در ماه گذشته به‌دنبال تشدید درگیری‌ها میان شورشیان و نیروهای دولتی در کنگو، دست‌کم ۳۰۰ هزار تن از ساکنان، محل زندگیشان را ترک کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، از ماه مارس گذشته بیش از ۸۰۰ هزار تن در جمهوری دموکراتیک کنگو آواره شده‌اند و یک بحران انسانی فراگیری ایجاد شده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز سه‌شنبه ۱۴ مارس (۲۳ اسفندماه) در گزارشی نوشت: تلاش‌های ناموفق برای حفظ آتش‌بس میان شورشیان «ام ۲۳» و دولت کنگو به تشدید درگیری‌ها منجر شده است.

در آذرماه گذشته، جوزف کابیلا، رئیس جمهوری کنگو، برای اولین بار در یک نشست اضطراری در اوگاندا برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس با نمایندگان شورشیان دیدار کرد، اما این گفت‌وگوها بی‌نتیجه ماند.

به‌گفته امانوئل لمپارت، هماهنگ‌کننده سازمان پزشکان بدون‌مرز در آفریقای مرکزی، تداوم درگیری‌ها به یک بحران انسانی منجر شده است و بیماری‌های سرخک و وبا هم در میان آوارگان شیوع یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، بسیاری از ساکنان شهر گوما، در شرق کنگو در نوار مرزی با رواندا، برای در امان ماندن از درگیری‌ها از شهر خارج شده‌اند. دولت رواندا متهم به حمایت از شورشیان «ام ۲۳» است.

سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری خواهان کمک‌های فوری جامعه بین‌المللی شده‌اند. با این حال کمک‌های ارسالی بسیار ناچیز است.

به‌گفته امانوئل لمپارت، مقام‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای ادامه فعالیت‌های خود تقاضای ۲۳۳ میلیون دلار کمک مالی کرده است، اما تنها ۸ درصد از بودجه لازم تامین شده است.

به‌گفته منابع دولتی، شورشیان «ام ۲۳» تنها در ماه گذشته میلادی ۳۲ تن را کشته‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد فعالیت سایر گروه‌های مسلح، از جمله نیروهای وابسته به داعش، در منطقه افزایش یافته است.

بیشتر از جهان