ترکیه تهدید به وتوی برنامه‌های ناتو کرد

خواست اردوغان: شبه نظامیان کرد سوری به عنوان تهدیدی برای منطقه شناخته شوند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه شنبه تهدید کرد که برنامه‌های ناتو برای تقویت امنیت جناح شرقی را مسدود خواهد کرد، مگر آن که اتحاد نظامی‌ غرب از تعریف ترکیه از شبه‌نظامیان کرد سوری به عنوان «تهدید» حمایت کند.

آقای اردوغان پیش از ترک کشور برای لندن و حضور در نشست رهبران ناتو، هنگام صحبت با خبرنگاران اخطار داد که به وتوی برنامه‌های ناتو برای کمک به لهستان و کشورهای بالتیک، از جمله لیتوانی، لاتویا واستونی برای دفاع دربرابر زیاده‌خواهی‌های روسیه ادامه خواهد داد؛ مگر این اتحادیه نظامی‌ با تعریف او از واحدهای محافظت از مردم یا وای‌پی‌جی (YPG) که شاخه سوری حزب غیرقانونی شده حزب کارگران کردستان ترکیه است، به عنوان تهدیدی تروریستی موافقت کند.

به گزارش رسمی‌ آژانس خبری آنادولو، آقای اردوغان گفت: «برای ناتو غیرقابل اجتناب است که با توجه به تهدید‌های کنونی تجدید قوا کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مساله تقریبا باعث پایان یافتن نشست وزرای دفاع ناتو در اواخر ماه اکتبر شد چرا که مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده، و مقامات آلمانی و فرانسوی از دست وزیر دفاع ترکیه، هولوسی آکار، به ستوه آمده بودند که حاضر نبود سر این مساله کوچک‌ترین تغییر موضعی داده و به نقل توییت‌های رییس‌جمهوری دونالد ترامپ می‌‌پرداخت که شبه‌نظامیان کرد را با داعش مقایسه کرده بود.

آقای اردوغان همچنین اظهار داشت هیچ پیشرفتی در این باره حاصل نشده است.

او گفت: «اگر این مساله دوباره مطرح شود باید بگویم که موضع ما تغییر نخواهد کرد. هیچ چیز موضع ما را تغییر نخواهد داد.»

جنز استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، گفت همه می‌‌دانند که درباره نحوه تعریف و شناسایی وای‌پی‌جی در ناتو اختلاف نظر وجود دارد و افزود در تلاش است این اختلاف را با ترکیه حل کند.

او به خبرنگاران گفت: «این طور نیست که ناتو برای دفاع از کشورهای بالتیک برنامه‌ای ندارد.»

ترکیه در ۹ اکتبر عملیاتی را علیه شبه‌نظامیان کرد در منطقه تحت حکومت ایشان در شمال شرق سوریه به راه انداخت که با پادرمیانی‌های روسیه و ایالات متحده در هفته‌های بعد خاتمه یافت. اما این حمله باعث تحمیل تحریم‌هایی از جانب ایالات متحده و کشورهای اروپایی بر ترکیه شد که موجب تلخی روابط میان آنکارا و سایر اعضای ناتو گشت.

مقامات ایالات متحده و اروپایی از شناسایی وای‌پی‌جی به عنوان یک تهدید سر باز زده‌اند. این گروه به عنوان متحد ایشان در جنگی طولانی علیه داعش کنار آن‌ها جنگید. ولی آنکارا وای‌پی‌جی را تهدیدی بزرگ برای حاکمیت سرزمین خود می‌داند و برای دهه‌های متوالی با پ‌ک‌ک، شاخه ترکی این گروه،  مبارزه کرده است.

مقامات ناتو هنوز در حال بهبود بخشیدن به اوضاع بعد از ضربه حاصل از آخرین نشست وزرای دفاع در ماه اکتبر هستند.

در طول آن نشست مقامات اروپایی از ترکیه خشمگین بودند که اصرار بر عدم ارسال کمک به کشورهای جناح شرقی در مقابل روسیه داشت، تا زمانی که مقامات ناتو موضعی جدی‌تر را علیه وای‌پی‌جی اتخاذ کنند.

آقای اسپر با عصبانیت سعی در راضی کردن ترک‌ها برای حمایت از تقویت جناح شرقی در برابر روسیه داشت و از آن‌ها خواست عملیات‌های نظامی‌ خود در سوریه را کاهش دهند ولی از طرف همتای ترک خود، آقای آکار، در پاسخ شنید حرف کاخ سفید مهم‌تر و قدرتمندتر از نظر پنتاگون است.

یکی از دیپلمات‌های غربی که خواست هویتش محفوظ بماند، به ایندیپندنت گفت: «خیلی اوضاع عجیبی بود. ترک‌ها واقعا تنها به خاطر نقطه‌ضعف امریکایی‌هایی که ترامپ باشد، در موقعیت قدرت قرار گرفته‌اند و آن‌ها نیز مدام با تاکید بر گفته‌های ترامپ کارهای خود را پیش می‌‌برند. وزیر دفاع ترکیه دائم لبخند می‌‌زد و می‌‌گفت ترامپ بزرگ‌ترین حامی‌ ما و مهم‌ترین دارایی ماست. وزیر دفاع ترکیه توییت‌های ترامپ را نقل قول کرد که در آن‌ها گفته بود پ‌ک‌ک از داعش بدتر است.»

در همین حال کشورهای بالتیک و لهستان، که نگران عدم دریافت کمک‌های دفاعی خود به خاطر مجادله بر سر وای‌پی‌جی هستند، از آلمان و فرانسه تقاضا کرده‌اند تا با ادبیات ترکیه در این مساله همراهی نمایند.

این مقام گفت: «متحدان شرقی حاضر به توافق درباره هر چیزی هستند، چرا که داعش و پ‌ک‌ک مشکل آن‌ها نیست.»

به گفته او، بریتانیا که غرق در باتلاق برگزیت است «کاملا در مذاکرات گم بود» و این سردرگمی‌ درباره برگزیت موجب اِعمال سیاست خارجی ناهماهنگی شده است.

او گفت: «تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک این کشور عقیم شده‌ است، حتی در حالی که هنوز نیروهای نظامی‌ ویژه خود را در سوریه نگه داشته‌اند. آنها هیچ کاری انجام نداده و کاملا ساکت هستند.»

© The Independent