حضور همزمان فرستاده ویژه آمریکا در امور گروگان‌ها و نماینده ویژه امور یمن در منطقه

پیشرفت در حل مساله یمن می‌تواند دستاورد توافق دیپلماتیک اخیر میان ایران و عربستان سعودی و سنگ محکی برای دوام آن باشد

یک روز بعد از آنکه اعلام شد راجر کارستنز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور گروگان‌ها، در منطقه حضور دارد، کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه دولت بایدن در امور یمن نیز برای پیشبرد آتش‌بس در جنگ یمن، عازم عربستان سعودی و عمان شد. همزمانی حضور این دو نماینده ویژه در منطقه گمانه‌زنی‌ها درباره پیشرفت در حل مساله یمن و مبادله زندانیان به موازات توافقی که اخیرا بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران انجام شده را افزایش داده است.

به باور بسیاری از تحلیلگران، پیشرفت در حل مساله یمن می‌تواند دستاورد توافق دیپلماتیک اخیر میان ایران و عربستان سعودی و سنگ محکی برای دوام آن باشد.

در عین حال، همزمان با حضور نمایندگان دولت آمریکا در منطقه، گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد مذاکراتی هم میان مقام‌های جمهوری اسلامی با نمایندگان آمریکا بر سر مبادله زندانیان در جریان بوده است.

هرچند دولت آمریکا قاطعانه این گزارش‌ها رد کرده است اما روز یکشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد دولت‌های ایران و آمریکا، در موضوع تبادل زندانیان، به توافق رسیده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهارات امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران را «دروغی به‌شدت ظالمانه» توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابعش نوشت رفع توقیف هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی، بخشی از گفت‌گوهای بر سر آزادی شهروندان آمریکایی از زندان‌های جمهوری اسلامی بوده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا می‌خواهد این مبلغ در قطر نگهداری شود و برای استفاده‌های بشردوستانه و خرید کالاهای اساسی در اختیار جمهوری اسلامی قرار گیرد، اما تهران مخالف است و می‌خواهد این پول به داخل ایران منتقل شود. هیچ یک از طرف‌ها این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند اما نماینده آمریکا در امور گروگان‌ها هم‌اکنون در قطر حضور دارد.

آمریکا و بسیار دیگر از کشورهای غربی، حکومت ایران را متهم می‌کنند که با بازداشت شهروندان خارجی یا ایرانی‌های دوتابعیتی سیاست گروگان‌گیری را پیش می‌برد. 

در مقابل شماری از کنشگران و سازمان‌های حقوق بشری، دولت‌های غربی را متهم می‌کنند که باج‌دهی به حکومت ایران در نهایت سیاست گروگان‌گیری نظام جمهوری اسلامی را تقویت می‌کنند.