سخنگوی قوه قضاییه: ۳۰۰ نفر در تهران بازداشت هستند

استاندار تهران: ۲۰۲۱ نفر در جریان اعتراض‌های اخیر بازداشت شدند

غلامحسین اسماعیلی در کنفرانس خبری/عکس از تسنیم

با گذشت بیش از دو هفته از سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه در ایران، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه تعداد بازداشتی‌های حوادث اخیر در تهران را ۳۰۰ نفر اعلام کرد. او همچنین مدعی شد، تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان دست است.

همزمان ایسنا نیز به نقل از انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نوشت: بر اساس آمارهای اولیه ۲۰۲۱ نفر در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده بودند.

او اشاره ای به آمار کشته شدگان این اعتراضات نکرد اما مدعی شد که تعداد زخمی‌های نیروهای انتظامی بیشتر از معترضان بوده است.

ایرنا به نقل از اسماعیلی که در کنفرانس خبری هفتگی خود سخن می‌گفت، نوشت: تاکید شده تا از بین افراد بازداشتی آنهایی که خرابکار هستند، در اسرع وقت به دادگاه ارجاع شوند و بقیه‌ هم که امکان آزاد شدن دارند، سریعتر آزاد شوند.

اسماعیلی گفت که بازداشتی‌ها از اقشار مختلف مردم بودند و تعدادی هم دانشجو در بین آنها بود که کمتر از انگشتان یک دست بودند.

همزمان با کنفرانس خبری اسماعیلی، پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات مدعی شد در آستانه روز دانشجو، ۱۶ آذر، اعضای یکی از شبکه‌های ضد انقلاب شناسایی و دستگیر شده‌اند. در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است که این شبکه قصد داشت در مراسم روز دانشجو اخلال ایجاد کند و در اعتراضات اخیر هم دانشجویان دانشگاه تهران را به بیرون دانشگاه کشیده بود.

اظهارات اسماعیلی در مورد کم تعداد بودن دانشجویان بازداشتی و بیانیه وزارت اطلاعات در مورد اینکه دانشجویان دانشگاه تهران در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مقامات دانشگاهی روایت متفاوتی از بازداشت دانشجویان ارایه داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشکل‌های دانشجویی از جمله انجمن صنفی دانشجویان در کانال تلگرامی خود اعلام کرده بود که ماموران امنیتی با آمبولانس به داخل دانشگاه آمده و دانشجویان را به زندان‌های فشافویه و اوین انتقال داده‌اند. این بیانیه همچنین می‌افزاید که پس از این اقدام ماموران درب خروجی دانشگاه را باز کردند و دانشجویان را به بیرون هدایت کردند و برخی از دستگیری‌ها هم خارج از محوطه دانشگاه انجام شد.

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته گفته بود که برخی دانشجویان باوجود اینکه در اعتراض‌ها شرکت نداشتند، به طور پیشگیرانه دستگیر شده بودند.

از سوی دیگر برخی منابع در دانشگاه تهران هم تعداد دانشجویان بازداشتی را بیش از ۴۰ نفر اعلام کرده بودند.

در مورد تعداد بازداشتی‌های تهران که اسماعیلی تعداد آنها را ۳۰۰ نفر اعلام کرده هم باید گفت که حسن خلیل‌ آبادی، رئیس شورای شهرستان ری، چهارم آذرماه گفته بود که در پی اعتراض‌های هفته گذشته (۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه) تعداد بازداشتی‌های زندان فشافویه افزایش پیدا کرده و این زندان جوابگوی این حجم از افراد بازداشت‌شده نیست.

خلیل آبادی گفته بود، زندان فشافویه (ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ) که محل نگهداری «زندانی‌های خطرناک» است، امکانات لازم را ندارد و «استقرار این تعداد بازداشتی در این مکان سخت است».

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش روز دوشنبه خود از اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه ۹۸ در ایران، تعداد کشته‌ها را بین ۱۸۰ تا ۴۵۰ نفر و بیشتر برآورد کرد. این روزنامه آمریکایی همچنین تعداد زخمی‌ها را دو هزار نفر و تعداد بازداشتی‌ها را ۷ هزار نفر اعلام کرد. گزارش‌ برخی رسانه‌های خارج از ایران نیز رقم‌هایی بین ۵ تا ۷ هزار نفر را برای بازداشتی‌ها اعلام می‌کند. عفو بین‌الملل هم تعداد کشته‌های اعتراض‌های آبان‌ماه را در آخرین آمار به روز شده خود ۲۰۸ نفر اعلام کرده است.

گفتنی است سخنگوی قوه قضاییه در این کنفرانس خبری به تعداد کشته‌ها اشاره نکرد و در عین حال مدعی شد آمار غیر رسمی از تعداد کشته شدگان درست نیست و برخی از افرادی که نام آنها اعلام شده، زنده هستند.

بیشتر از