چرا روسیه از موشک فراصوت برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند؟

به گفته مقام‌ها و کارشناسان اوکراینی، روسیه با استفاده هم‌زمان از انواع موشک‌ها و پهپادها در یک حمله گسترده، دفاع هوایی اوکراین را تحت فشار قرار می‌دهد

آخرین حمله‌های موشکی روسیه علیه زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین یکی از بزرگ‌ترین حمله‌ها در ماه‌های گذشته بود.  

روز پنجشنبه، روسيه برای فلج کردن سامانه دفاع هوایی اوکراين و شبکه انرژی اين کشور، بیش از ۸۰ موشک شليک کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، روسیه از ماه اکتبر به‌طور مرتب برای تضعیف روحیه اوکراینی‌ها حمله‌های مشابهی انجام داده است. هدف کرملین این است که روحیه شهروندان اوکراینی‌ را تضعیف و دولت اوکراین را مجبور به تعظیم در برابر خواسته‌های کرملین کند.

حمله‌های روز پنجشنبه با حمله‌های قبلی متفاوت بود. تعداد بیشتری از موشک‌های پیچیده مافوق صوت در این حمله دیده شده است که پیشرفته‌ترین سلاح در زرادخانه روسیه‌اند. با این حال، این حمله در مقایسه با حمله‌های قبلی، در آسیب‌رساندن به شبکه انرژی اوکراین چندان موفق نبود. تعمیرکاران به‌سرعت برق را به اکثر مناطق بازگرداندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والری زالوژنی، از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح اوکراین، گفت: «روسیه بامداد پنجشنبه با ۸۱ موشک و هشت پهپاد ساخت ایران به اوکراین حمله  کرد. ارتش اوکراین در عملیات دفاعی، ۳۴ موشک و چهار پهپاد انتحاری شاهد را سرنگون کرد.»

به گفته زالوژنی، این موشک‌ها شامل شش موشک فراصوت کینژال بودند که جزو پیشرفته‌ترین سلاح‌های زرادخانه روسیه‌اند. یوری ایهنات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، تاکید کرد که اوکراین تکنولوژی مورد نیاز برای رهگیری و انهدام موشک‌های کینژال و خا ۲۲ را که روز پنجشنبه استفاده شدند، ندارد. 

تحلیلگران نظامی اشاره کرده‌اند که تعداد موشک‌های کینژال در حمله روز پنجشنبه در مقایسه با حمله‌های قبلی به طور قابل توجهی بیشتر بود. 

مقام‌ها و کارشناسان اوکراینی گفتند که روسیه با استفاده هم‌زمان از انواع موشک‌ها و پهپادها در یک حمله گسترده، دفاع هوایی اوکراین را تحت فشار قرار می‌دهد. 

در حمله‌های موشکی به زیرساخت‌های انرژی و تاسیسات صنعتی منطقه دنیپروپتروفسک نیز یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

این حمله‌های موشکی همچنین به قطع برق نیروگاه زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا، منجر شد. در اطلاعیه شرکت برق دولتی اوکراین آمده است: «راکتورهای پنجم و ششم این نیروگاه از کار افتاده‌اند و برای تامین برق نیروگاه به ۱۸ ژنراتور گازوییلی نیاز است که به‌مدت ۱۰ روز سوخت داشته باشند.»

به گزارش رویترز، کی‌یف، اودسا و خارکیف نیز هدف حمله‌های موشکی گسترده قرار گرفتند، اما هنوز گزارشی از تلفات و خسارات احتمالی در دست نیست.

بیشتر از جهان