پایان انتظار برای معرفی سرمربی تیم ملی

جانشین کی‌روش کدام است؟ قلعه‌نویی، سانچز یا یک نفر دیگر؟

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، طی ماه‌‌های اخیر تیم ملی را بدون سرمربی رها کرده است- FADEL SENNA / AFP

اگر قول فدراسیون فوتبال را بپذیریم، شنبه ۲۰ اسفند موعد معرفی سرمربی جدید تیم ملی است و این معمای پیچیده رمزگشایی خواهد شد. بازی دوستانه تیم ملی با روسیه در فروردین‌ماه قطعی شده است و فدراسیون فوتبال باید در هفته پیش‌ رو، نام جانشین کارلوس کی‌روش را اعلام کند.

در میان گزینه‌های پرشمار ایرانی و خارجی که نامشان در هفته‌های گذشته مطرح شده بود، امیر قلعه‌نویی و فلیکس سانچز بخت بیشتری را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی دارند.

در آغاز هفته شنیده می‌شد که سرمربی گل‌گهر در آستانه توافق نهایی با فدراسیون فوتبال است، ولی ظاهرا مذاکرات با مربی اسپانیایی هم به مراحل نهایی رسیده و او می‌تواند انتخاب نهایی مهدی تاج باشد.

سانچز از سال ۲۰۱۷ سرمربی قطر بود و با این تیم توانست در سال ۲۰۱۹ قهرمان آسیا شود. او فعالیتش در فوتبال قطر را به‌عنوان مربی تیم‌های پایه شروع کرد، ولی توانست موقعیتش را ارتقا بدهد و به نیمکت تیم بزرگسالان برسد. قهرمانی در جام ملت‌های آسیا موفقیتی بود که این مربی ۴۷ ساله اسپانیایی را به شهرت رساند. البته او در جام جهانی ۲۰۲۲ نتوانست آرزوی بزرگ قطری‌ها را برآورده کند و این تیم در یکی از سخت‌ترین گروه‌های جام جهانی با سه شکست متوالی مقابل هلند، سنگال و اکوادور از مسابقات کنار رفت. حذف از جام جهانی به معنای پایان همکاری طولانی سانچز و فدراسیون فوتبال قطر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت طرفداری درباره توافق احتمالی مربی اسپانیایی و فدراسیون فوتبال نوشت: «سانچز که در حال حاضر در قطر حضور دارد، از برخی بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ این کشور و حتی سرمربیان سابق تیم ملی مشورت گرفته است. به نظر می‌رسد یکی از این نفرات هم کارلوس کی روش بوده و سرمربی فعلی قطر به سرمربی سابق این کشور برای حضور در ایران پالس‌های مثبتی داده است.»

عجیب‌ترین واکنش به فرآیند انتخاب تیم ملی، مصاحبه ساکت الهامی بود که خودش را شایسته‌ترین فرد برای جانشینی کی‌روش نامید. سرمربی هوادار که تیمش در رده نهم لیگ برتر است، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «فکر می‌کردم لایق‌ترین شخص برای هدایت تیم ملی، من بودم، چون موفق‌ترین مربی در پنج سال گذشته بوده‌ام و همه مربیان را برده‌ام. استقلال فصل گذشته بدون باخت قهرمان شد، ولی سه بار با این تیم در لیگ برتر و حذفی بازی کردم و یک گل نخوردم. حسین فرکی و مهدی تارتار عزیزان من هستند، ولی در ۱۵ سال گذشته یک هزارم افتخاراتم را کسب نکرده‌اند! امیر قلعه‌نویی رئیس و عزیز من است، ولی در ۱۰ سال گذشته چه افتخاری کسب کرده است؟»

ساکت در ادامه افزود: «من به خودم ایمان دارم. اگر مربی تیم ملی شوم کره‌جنوبی را در سئول، ژاپن را در توکیو، چین را در پکن و عربستان را در ریاض شکست می‌دهم. مسعود شجاعی، احسان حاج‌صفی و اشکان دژاگه سه کاپیتان تیم ملی بودند و از آن‌ها بپرسید که از ساکت الهامی بیشتر یاد گرفتند یا مربیان دیگر از جمله کارلوس کی‌روش؟»

فدراسیون فوتبال با انتشار فهرست پرتعدادی از مربیان ایرانی به‌عنوان نامزد نشستن بر نیمکت تیم ملی، نمایشی مضحک در انتخاب سرمربی مهم‌ترین نیمکت فوتبال ایران راه انداخت و آثارش شاید ادعاهای ساکت الهامی باشد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، طی ماه‌‌های اخیر تیم ملی را بدون سرمربی رها کرده و درباره انتخاب سرمربی بلبشویی به راه انداخته که شباهتی به یک روند حرفه‌ای انتخاب مربی برای تیم ملی ندارد. فدراسیون فوتبال چندان اعتمادی برای هواداران فوتبال نساخته است که باور کنند این فدراسیون می‌تواند انتخاب‌کننده‌ای حرفه‌ای و آینده‌نگر در انتخاب سرمربی تیم ملی باشد.

بیشتر از فوتبال