آمار جدید عفوبین‌الملل از تعداد کشته‌شدگان در ایران

سازمان عفوبین‌الملل تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ایران را ۲۰۸ نفر اعلام کرد

این سومین بیانیه عفوبین‌الملل از شروع اعتراضات مردمی در ایران است. AFP

با گذشت نزدیک به دوهفته از شروع اعتراضات مردمی در بیش از ۲۰۰ شهر ایران، امروز سازمان حقوق بشری عفوبین‌الملل در تازه‌ترین بیانیه خود درباره اعتراضات مردمی ایران اعلام کرد که براساس تحقیقات این سازمان تاکنون ۲۰۸ نفر از ایرانیان در اعتراضات مردمی کشته شدند. 

در این بیانیه هم‌چون دو بیانیه پیش از این تاکید شده است که تخمین زده می‌شود تعداد کشته شدگان اعتراضات مردمی بسیار بیش از این‌ها باشد. در بیانیه اخیر عفوبین‌الملل هم‌چنین ذکر شده است که آمار ثبت اسامی کشته‌شدگان در شهرهای مختلف نشان از آن دارد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی «دست به کشتاری بزرگ زده‌اند». 

دربیانیه سازمان عفوبین‌الملل آمده است که یکی از بیشترین شهرهایی که در آن سرکوب خونین معترضین رخ داده است شهر «شهریار» از توابع استان تهران است که آمار ثبت کشته‌شده‌ها در این شهر بالا گزارش شده است. 

عفوبین‌الملل در بیانیه خود صراحتا از جامعه جهانی خواسته است تا یقین پیدا کنند که «مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران درباره این سرکوب شدید پاسخگو باشند». عفوبین‌الملل هم‌چنین در بیانیه خود به فشار و تهدید نیروهای امنیتی بر خانواده‌هایی که فرزندان خود را از دست داده‌اند نیز اشاره می‌کند و تاکید دارد که نیروهای امنیتی و قضایی ایران حتی برای تحویل پیکر جان‌باختگان از خانواده‌های آن‌ها پول دریافت می‌کند. این بیانیه می‌گوید که تمامی جان‌باختگان حوادث اخیر در ایران مشخصا با سلاح گرم کشته شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که سازمان عفوبین‌المللی از آغاز اعتراضات مردمی در ایران تا به امروز سه‌بار بیانیه داده است و هربار تاکید کرده که تعداد کشته‌ها براساس تحقیقات کارشناسان این سازمان حقوق‌بشری بیشتر از این است، اما مقامات ایران تا به امروز از ارائه آمار دقیق از تعداد کشته‌شدگان پرهیز کردند و تنها در اظهارنظرهایی جسته و گریخته از زبان برخی مقامات درباره تعداد شهرهای درگیر در اعتراضات و یا تعداد دستگیرشدگان آماری به گوش رسیده است.

از طرفی محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با نوشتن توئیتی گفته است که اگر آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان از سوی مقامات ارائه نشود نمایندگان مجلس «ناگزیر خواهد بود تا مستنداتی را به مردم ارائه کنند».

هرچند که برخی از منابع خبری داخل چون سایت «کلمه» تعداد کشته‌شدگان را نزدیک به ۴۰۰ نفر عنوان می‌کنند اما با برقراری نسبی اینترنت در برخی شهرها و هم‌چنین مخابره تصاویری از شدت سرکوب معترضین در شهرهای مختلف و از سوی دیگر توصیف مقامات نظامی جمهوری اسلامی از اعتراضات به عنوان «جنگ جهانی» می‌توان اطمینان داشت که متاسفانه تعداد بیشتری از شهروندان ایرانی زیر سرکوب خونین نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جان باخته‌اند. 

بیشتر از