مارماهی‌های بریتانیایی چگونه در جنگ با اوکراین به پوتین کمک می‌کنند؟

احتمال می‌رود که روسیه مارماهی‌های بریتانیایی را که قرار بود از آن‌ها محافظت شود برای مصرف خوراکی به چین بفروشد

زنگ خطر بعد از انتقال محموله‌ای شامل نیم میلیون مارماهی به کالنینیگراد به صدا درآمد - Canva

گروه‌های حیات‌وحش از بریتانیا می‌خواهند انتقال مارماهی به طرح‌های حفاظتی روسیه را ممنوع کند، چون احتمال آن هست که آن‌ها را برای مصارف خوراکی به چین بفروشند.

این زنگ خطر بعد از انتقال محموله‌ای شامل نیم میلیون مارماهی به کالنینیگراد به صدا درآمد. موسسه‌های خیریه اعلام کرده‌اند سودی که روسیه از این فروش به دست می‌آورد صرف کمک مالی به جنگ اوکراین می‌شود.

سازمان پیوند حیات‌وحش و حومه شهر، دبلیوسی‌ال (WCL) که چندین عضو دارد و نماینده سی‌پی‌آرئی (CPRE)، آراس‌پی‌سی‌ای (RSPCA) و انجمن حفاظت از دریا است از دفرا (Defra)(اداره محیط‌زیست، مواد غذایی و امور روستایی بریتانیا) خواسته است که اقدامی انجام دهد.

با اینکه سالانه صدها میلیون بچه مارماهی یا مارماهی شیشه‌ای به دنیا می‌آید، اما از آنجا که جمعیت مارماهی‌های اروپا در چهار دهه گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته، حفاظت از آن ضروری است.

دکتر ریچارد بنول، مدیر اجرایی دبلیوسی‌ال، به ایندیپندنت گفت: «مارماهی‌های اروپایی گونه‌ای هستند که به‌شدت در معرض خطر [انقراض] قرار دارند و جمعیت آن‌ها ظرف ۴۰ سال گذشته بیش از ۹۵ درصد کاهش یافته است.»

«کاهش جمعیت مارماهی به معنای غذای کمتر برای پرندگانی کمیاب نظیر بوتیمار و عقاب دریایی هم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تعداد مارماهی‌ها به‌دلیل بازار صادرات غیرقانونی کمتر هم می‌شود. مقام‌های بریتانیایی در سال‌های اخیر به‌شدت تلاش کرده‌اند به تعهدات بین‌المللی جلوگیری از تجارت غیرقانونی صادرات مارماهی برای مصارف دارویی و خوراکی پایبند باشند.»

«با مجوز دادن به صادرات مارماهی به روسیه، با وجود نگرانی از احتمال قوی تجارت غیرقانونی آن در آینده این پیشرفت نابود می‌شود. دفرا باید به‌سرعت این خلاء قانونی وقوع جرائم حیات‌وحش را ببندد و به حمایت از جمعیت در معرض خطر مارماهی اروپایی ما ادامه بدهد.»

دبلیوسی‌ال گفته است که مارماهی‌ها با موانعی در رودخانه‌ها که مانع مهاجرت آن‌ها و نیز قاچاق‌شان به آسیا شده است تحت تاثیر قرار گرفته‌اند- کسب‌وکاری جنایی به ارزش سالانه سه میلیون پوند.

کنوانسیون سایتیس (Cites) تجارت این گونه‌های در معرض خطر را به شرطی مجاز می‌داند که برای جبران جمعیت آن‌ها در مکان‌هایی با تعداد کم انجام شود.

اندرو کر، از گروه مارماهی پایدار (Sustainable Eel)‌، به تایمز گفت اما سود ناخالص بالای آن انگیزه‌هایی برای نقض قوانین و فروش این مارماهی‌ها به چین ایجاد می‌کند.

کر دراین‌باره گفت: «اکنون که (عملیات نظامی ویژه) روسیه به جنگ تبدیل شده است، خطرهای آشکاری وجود دارد.»

«این سوال باید مطرح شود که بریتانیا از کجا مطمئن است از این تجارت برای تامین مالی جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده نمی‌شود؟»

سخنگوی دفرا گفت: «ما برای محافظت از گونه‌های حفاظت شده‌ای مانند لارو مارماهی قوانین و ضوابط سفت و سختی داریم و مقام‌های سایتیس بریتانیا هرگونه درخواست صادرات آن‌ها را به‌دقت بررسی می‌کنند.»

«آفا (APHA) (سازمان سلامت حیوانات و گیاهان) و مقام‌های نیروی مرزی هرگونه گزارش قاچاق غیرقانونی حیات‌وحش را به‌طور جدی و دقیق بررسی می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان