ناراحت نباشید! «مستضعفان» شما را می کشند!

جمهوری اسلامی‌‌ دروغ خمینی در باب «بسیج ۲۰ میلیونی» را باور کرده است

دیدار علی خامنه‌ای با اعضای بسیج، ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹- Khamenei's Website/AFP

بخش قابل توجهی از اخبار آذرماه ۹۸ مربوط به ایران، گزارش آمار کشتگان و دستگیرشدگان، شرایط زندانیان و زندان‌ها، مشخصات کشته‌ها و نحوه کشته شدن آنها و مواجهه‌ خانواده‌ها با این موقعیت سوگوارانه بوده است. فراتر از این که برخی مقامات سیاسی و نظامی‌‌ خود به صراحت می‌‌گویند دستور تیر داده‌اند، موضوع این است که آنها بر اساس چه توجیهی به این کشتار جمعی (مثلا در شهریار یا نیزارهای ماهشهر) دست زده‌اند.

مستضعفان وارث زمین

علی خامنه ای بعد از سرکوب قصابانه‌ اعتراضات آبان ۹۸، (با حدود ۲۱۲ نفر کشته و ۸ هزار بازداشتی) در دیدار با بسیجیان می‌‌گوید: «مستضعفان بر خلاف آنچه امروز به اشتباه به افراد آسیب پذیر و فرودست می‌‌گویند، به معنای انسان‌هایی است که پیشوایان بالقوه عالَم بشریت و خلیفهالله در زمین هستند.»

بعد از چهار دهه که از تأسیس جمهوری اسلامی‌‌ می‌‌گذرد و به محرومان وعده زندگی داده شده بود که در بهشت برین خواهند کرد، حکومت از آنِ آنهاست و بنیادی هم به نامشان نامگذاری شد، یکباره طبقات کم درآمد متوجه شدند که نه تنها دیگر مستضعف نیستند بلکه مستضعفان (بسیجیان) آنها را در خیابان‌ها قلع و قمع می‌‌کنند تا حکومت خداوند مستقر بماند.

مستضعفان در تعریف خامنه‌ای کسانی هستند که باید نماینده‌ خدا بر روی زمین تلقی شده و همه‌‌ منابع در اختیار آنها باشد، چون در خدمت ولی فقیه هستند و این همان بسیج است؛ «مستضعفان یعنی ائمّه و پیشوایان بالقوه عالَم بشریّت؛ این معنای مستضعفان است: کسانی که وارثان زمین و همه‌ موجودی زمین خواهند بود؛ بسیج مستضعفان این است.» (۶ آذر ۱۳۹۸)

بدین ترتیب، مشهورترین مستضعف نیز با صدها میلیارد دلار سرمایه، شخص علی خامنه‌ای، بسیجی شماره‌ یک است. بقیه‌ «مستضعفان» جمهوری اسلامی‌‌ نیز چهل سال مشغول غارت منابع عمومی‌‌ بوده و هرگاه اعتراضاتی برخاسته، با قدرت بر «دشمنان» غلبه کرده‌اند.

مستضعفان چه وظایفی دارند

توصیه‌های خامنه‌ای به این «مستضعفان» در همان سخنرانی بعد از سرکوب‌ها، همانا توصیه‌های فرمانده‌ یگان ویژه به نیروهای تحت نظر او برای سرکوب همه جانبه است. این‌ها وظایف مستضعفان برای حفظ نظامی ‌‌است که در صورت وفاداری، آنها را به ثروتمند، قدرتمند و صاحب درجه‌ دکترا تبدیل می‌‌کند:

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱- بسیج در همه میادین دفاع سخت، نیمه‌سخت و نرم آماده‌به‌کار باشد و در همه محله‌های کشور در مقابل حوادث گوناگون راهبرد و تاکتیک آماده داشته باشد. ۲- در هیچ زمینه‌ای غافلگیر نشوید و سعی کنید در همه محله‌ها حضور داشته باشید. ۳- در جنگ نرم عکس‌العملی رفتار نکنید. البته باید پاسخ دشمن را داد اما همیشه مانند شطرنج‌بازی ماهر یک قدم از دشمن جلو باشید و کنشی عمل کنید. ۴- ارتباطات خود را با مساجد تقویت کنید چرا که بسیج متولد مساجد است. ۵- با مجموعه‌های همسو با اهداف بسیج در دانشگاه‌ها و خارج از آن، هم‌افزایی و همکاری کنید. ۶- بسیج در عین گستردگی چابک باشد و اسیر پابندهای رایج اداری نشود.

مشخص است که خامنه‌ای این نکات را قبلا یادداشت کرده و در سخنرانی دارد آنها را از روی یادداشت می‌‌خواند. این‌ها به معنای وظایف سازمانی بسیج است که روی آنها کار و فکر شده و قرار نیست تغییر یابند. کسانی که هنوز نمی‌‌توانند بپذیرند بسیج بخشی از سازمان سرکوب در جمهوری اسلامی ‌‌است، باید شش بند فوق را با دقت بخوانند. بسیج و سپاه نیروهای نظم و امنیت در کشور نیستند، بلکه سازمان‌های نظامی‌‌ برای بقای نظام سیاسی و پیگیری گسترش‌طلبی آن در دنیایند.

بی چشم و رو نباشید

ارتقای بسیجیان به مستضعفان و خلیفه‌ خدا و وحیانی بودن ایده‌ آن برای خمینی - که در همان همان سخنرانی آمده، بدین معناست که مردم باورمند نه تنها نباید از رفتار آنها شکایتی داشته باشند بلکه باید شکرگزار چنین سازمانی باشند که دارد با کشتن و کتک زدن و بازداشت، آنها را به سوی سعادت دنیوی و اخروی هدایت می‌‌کنند. کسانی که با این نگاه مخالف باشند از منظر خامنه‌ای بارها بی چشم و رو خوانده شده‌اند. او تصور می‌‌کند با فحاشی می‌‌تواند همگان را شرمنده کرده و به تبعیت از «مستضعفان» ترغیب کند.

دست نخورده ماندن ماموریت بسیج

بسیاری از نهادهای جمهوری اسلامی‌‌ در چهل سال گذشته تحول یافته‌اند. به عنوان نمونه قوه‌ مجریه ضعیف‌تر و ضعیف‌تر و به تدارکاتچی رهبری تبدیل شده است. سپاه از یک واحد نظامی-امنیتیِ صِرف در دهه‌ شصت، به یک هیولای اقتصادی و سیاسی در دوران خامنه ای تبدیل شد. شورای نگهبان از مخالفت با‌ قوانین مجلس، به تعیین‌کننده نامزدها از انتخابات مجلس سوم جمهوری اسلامی‌‌ به بعد، تبدیل شد. تنها سازمانی که از حیث کارکرد و مامویت تغییری نیافته بسیج بوده است. بسیج همیشه مسئول سرکوب اعتراضات شهری بوده و همچنان همین کارکرد را دارد. این سازمان گسترش یافته و ابزارهای متفاوتی در اختیارش گذاشته شده، اما کارش همان ارعاب بوده و تغییری نیافته است.

اگر شش موردی را که خامنه‌ای به عنوان ماموریت بسیج بر می‌‌شمرد مرور کنید، می‌‌بینید در دهه‌ شصت هم ماموریت این سازمان همین بوده است. حتی در حوزه‌‌ جنگ نرم، که عبارتش جدید به نظر می‌‌آید، بسیج از روز اول بخش تبلیغات سیاسی داشت. این سازمان حتی از حیث پاداش گیری نیز نغییری نکرده است. از روز اول پاداش اعضای بسیج ماست‌مالی شدن سربازی، تضمین رفتن به دانشگاه دولتی بدون هیچ گونه تلاش و تضمین بسیاری از مشاغل دولتی و حتی مدیریتی بوده که این موارد همچنان پابرجاست.

خمینی، اولین فاشیست

خامنه‌ای به علت فقدان اطلاعات تاریخی یا تلاش برای به گردن انداختن مدال بهترین سرکوبگر بر سینه‌ «نظام» تصور می‌‌کند که پیش از جمهوری اسلامی ‌‌سازمان‌های شبه‌نظامی برای سرکوب وجود نداشته است و خمینی اولین فاشیست دنیاست. به همین علت بسیج را نوعی ابداع نظام می‌‌داند که با وحی الهی از آسمان به زمین نازل شده است. «بسیج مستضعفان در جمهوری اسلامی‌‌هیچ نظیری در دنیا نداشت. آن روزی که به وجود آمد، هیچ مشابهی در دنیا نداشت. هیچ چیزِ بسیج وارداتی نیست که یک بخشی از آن از یک گوشه‌ای از دنیا گرته‌برداری شده باشد. ابداً. یک حرکت کاملاً و صددرصد متکی به اندیشه‌ انقلاب و اندیشه‌ اسلامی‌‌بود که خدای متعال به قلب مبارک امام بزرگوار ما آن را وارد کرد و این تحقق پیدا کرد.» (۶ آذر ۱۳۹۸)

او در این ادعاهای بی اساس، سه رژیم مشابه با جمهوری اسلامی، ‌‌یعنی فاشیسم ایتالیایی، نازیسم آلمانی و کمونیسم روسی و چینی را به زیر قالی می‌‌فرستد. اعضای شبه‌نظامی این رژیم‌ها نیز در مقیاس‌های صدهاهزار نفری (پیراهن سیاه‌های فاشیست تا سال ۱۹۲۲ حدود ۲۰۰ هزار نفر و اس اس‌های آلمانی ۸۰۰ هزار نفر تا سال ۱۹۴۴ بودند) یا میلیونی (داوطلبان ارتش خلق در اوایل انقلاب سرخ به ۱۹ میلیون و نیروهای شبه‌نظامی ارتش خلق چین حدود ۸ میلیون، حتی بعد از کوچک سازی‌ها) بودند و همین کارهایی را می‌‌کردند که بسیج مستضعفان در ایران می‌‌کند. سرکوب و آدم کشی و ارعاب اختراع جمهوری اسلامی‌‌ نیست. حتی نسبت دادن آن به آسمان نیز اختراع جمهوری اسلامی‌‌ نیست.

بر اساس همین توهم و بی اطلاعی تاریخی است که او بسیج را بزرگ‌ترین شبکه‌ سازمان‌دهی‌شده معرفی می‌‌کند: «بسیج بزرگ‌ترین شبکه‌ فرهنگی و اجتماعی و نظامی ‌‌در همه‌ دنیا است؛ بنده در هیچ نقطه‌ای از نقاط عالَم، یک شبکه‌ عظیم مردمی ‌‌با این وسعت، با این تعداد جمعیّت سراغ ندارم. این منحصر به بسیج مستضعفان است در کشورمان. این بزرگ‌ترین شبکه است.» (۶ آذر ۱۳۹۸)

مقامات جمهوری اسلامی‌‌ دروغی را که خمینی در باب بیست میلیونی بودن بسیج به دنیا گفت، باور کرده‌اند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه