بلعیده شدن یک ستاره نوترونی توسط سیاه چاله

AFP PHOTO /NATIONAL SCIENCE FOUNDATION/LIGO/SONOMA STATE UNIVERSITY/A. SIMONNET

اخترشناسان می‌گویند به نظر می‌رسد یک سیاه‌چاله برای نخستین بار یکی از ستاره‌های نوترونی را بلعیده باشد. امواج جاذبه‌ای که  تصور می‌شود عامل این ادغام باشد، در سراسر فضا دیده شده است.

ستاره شناسانی که در رصدخانه‌های لیگو در ایالات متحده و ویرگو در ایتالیا مشغول تحقیقات هستند، از مشاهده امواج جاذبه‌ای یاد شده خبر دادند.

اثبات این کشف جدید می‌تواند دانشمندان را موفق به درک اتفاقاتی که هنگام بلعیده شدن ستاره نوترونی توسط سیاه‌چاله، رخ می‌دهد و یا زمانی که یک ستاره خود را در مسیر رویارویی با سیاه‌چاله قرار داده و پاره پاره می‌شود، بکند.

در حال‌ حاضر، اختر شناسان در سراسر جهان تلاش می‌کنند به منظور جمع‌آوری شواهد بیشتر این اتفاق، تمام تمرکز خود را روی نقطه‌ای در فضا قرار دهند که تصور می‌شود، جریان ادغام سیاه‌چاله با ستاره نوترونی در آن‌جا اتفاق افتاده باشد. البته این نقطه حدود ۱.۳میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.

پاتریک برادی، سخنگوی رصدخانه لیگو و استاد فیزیک دانشگاه ویسکانسین میلواکی، با اشاره به این کشف جدید گفت: "حوادث جهان، ما را همواره در حال آماده‌باش قرار می‌دهد. علائمی که در بیشتر اوقات به ما می‌رسد، به قدری ضعیف است، مثل این که شما در یک کافه شلوغ، به یک کلمه‌ای گوش دهید که به صورت نجوا به شما گفته شود. در این وضعیت، بسیار دشوار است که بتوانید مفهوم طرف را درک کنید و یا اینکه دست‌کم مطمئن شوید که چیزی را شنیده‌اید. برای این که به نیتجه‌ای برسید احتمالا به زمان نیاز خواهید داشت.

شایان ذکر است که رصدخانه‌های لیگو  و ویرگو پس از ارتقای سیستم، به تاریخ اول ماه آوریل ۲۰۱۹ دو باره آغاز به کار کردند. مأموریت این دو رصد خانه، جمع‌آوری ریز موج‌هایی است که هنگام برخورد دو جسم عظیم، در بافت فضا شلیک می‌شوند.

در روز ۲۶ آوریل گذشته و تنها یک روز پس از آنکه ادغام بزرگ و نیرومند دو ستاره نوترونی در فاصله حدود ۵۰۰ میلیون سال نوری، شناسایی شد، دانشمندان موفق به این کشف بزرگ شدند.

جیووانی پرودی، هماهنگ کننده تجزیه و تحلیل داده‌ها در رصدخانه ویرگو و استاد دانشگاه تورنتو، گفت: وقوع این دو حادثه نجومی، این مقطع زمانی را به یک ماه پر دستاورد علمی تبدیل کرده است.

© The Independent

بیشتر از