نارضایتی از نتیجه انتخابات و انتقاد از ملاقات غنی با ترامپ در بگرام

حامد کرزی نیز در گذشته برای ملاقات با اوباما به بگرام رفته بود

شماری از سیاسیون نگران از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای زیر سوال بردن رییس جمهور غنی، از سفر ناگهانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، به افغانستان و دیدار او با محمد اشرف غنی احمدزی، در پایگاه نظامی آمریکا در بگرام انتقاد کرده اند. این گروه معتقدند سفر ترامپ، و دیدارش با آقای غنی در بگرام، خلاف عرف دیپلماتیک بوده و توهین آشکار به استقلال و آزادی مردم این سرزمین است و آقای غنی باید بابت این رفتارش از ملت افغانستان عذرخواهی کند.

عبدالطیف پدرام، نامزد مستقل ریاست جمهوری و یکی از فعالان سیاسی افغان یکی از معترضین است. وی درباره سفر آقای ترامپ به افغانستان و دیدار او با آقای غنی در صفحه فیسبوکش نوشته است:«حضور مالکانه ترامپ، در بگرام تحقیر شهروندان افغانستان است». به گفته او:«این رفتار رئیس جمهوری آمریکا، قصد توهین به کسی است که ادعای زعامت این کشور را دارد و به جهانیان نشان داد که سران این کشور در برابرشان کوچک هستند و هر چه دل‌شان خواست همان می‌کنند».

بلقیس روشن، عضو مجلس نمایندگان افغانستان، نیز درباره سفر ترامپ و دیدار او با آقای غنی در بگرام، واکنش نشان داد. او می‌گوید:«آمریکایی‌ها هیچ نیازی به پاسپورت و ویزا ندارند که به افغانستان بیایند. هر زمانی دل‌شان خواست می‌آیند و می‌روند و سیاسیون کشور ما را هم نزد خود احضار می‌کنند. دیدار چند شب پیش ترامپ، با آقای غنی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز مانند یک استاندار ایالات متحده آمریکا صورت گرفت».

اما سیاستمداران و روشنفکران دیگری نیز در افغانستان هستند که بر اقدام رییس جمهور افغانستان صحه گذاشته و آن را تایید کرده اند. مدیر کانال پر بیننده شبکه تلویزیونی طلوع، سعد محسنی در صفحه تویتر خود از اقدام آقای اشرف غنی حمایت کرده و آن را اقدامی کاملا درست و در جهت منافع ملی مردم افغانستان خواند. 

اما لطیف محمود، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، درباره واکنش‌های سیاسیون و شهروندان افغانستان چنین می‌گوید: «نقض عرف دیپلماتیک، یک بحث کلی و کلیشه‌ای‌ست. اما رفتن رئیس جمهوری افغانستان به بگرام و دیدار او با آقای ترامپ، برای پایان جنگ و رسیدن به یک صلح واقعی در کشور بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فضل‌هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان، نیز در رابطه با این دیدار و واکنش‌های شهروندان افغانستان گفت:«پایگاه نظامی بگرام جزو خاک افغانستان است و رفتن آقای غنی، رئیس جمهوری کشور و دیدار وی با رئیس جمهور آمریکا، مبتنی بر مصلحت کشور بوده است. در این رابطه مهم آن است که هدف به دست بیاید و به نفع مردم افغانستان تمام شود.»

این واکنش‌‌های مثبت و منفی درباره سفر ناگهانی رئیس جمهوری آمریکا به افغانستان و دیدار او با آقای غنی، در حالی صورت می‌گیرد که ۷ آذر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد افغانستان شد و به پایگاه نظامی بگرام رفت و در آنجا با آقای غنی نیز دیدار کرد. گفته می‌شود در این دیدار دو طرف درباره آغاز دوباره مذاکرات صلح با طالبان بحث و گفت‌وگو کردند.

لازم به ذکر است که به دلایل شرایط امنیتی وخیم در افغانستان، پیش از این نیز رییس جمهور اوباما در سفری سر زده به پایگاه هوایی بگرام رفته و رییس جمهور وقت حامد کرزی برای ملاقات با وی به بگرام رفته بود. تامین امنیت رییس جمهور آمریکا برای حضور در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، نیاز به تدارکات امنیتی پیچیده و زمانبری دارد که انجام آن در افغانستان به آسانی میسر نمی باشد. 

بیشتر از