تغییر نام شهر به دلیل ترس مردم

نام شهر آزبست، به خاطر «ترس» مردم عوض می‌شود

نمایی از شهر آزبست در کشور کانادا

پس از آگاهی به این که نام آزبست «به‌خصوص در زبان انگلیسی مفهوم خوبی ندارد»، شورای شهر به دنبال انتخاب نام دیگری برای این شهر کانادایی است.

این شهر فرانسوی‌زبان، که در ایالت کِبِک قرار دارد، در سال ۱۸۹۹ پا گرفت و زمانی شغل افتخارآمیز مردمانش معدن‌کاری بود که بسیار هم رونق داشت و به خاطر این به اصطلاح «طلای خاکستری» که در تپه‌های اطراف آن پیدا شد، به این نام شهرت پیدا کرد.

اما بهره‌برداری از معادن در سال ۲۰۱۱ معلق شد و مقامات شهری کبک از اختصاص دادن تسهیلات بانکی ۵۸ میلیون دلاری برای بازگشایی معدن در سال بعد، منصرف شدند.

حالا شورای شهر گفته می‌خواهد سابقه برداشت این ماده معدنی خطرناک را از پیشانی خود بزداید.

یکی از مقامات محلی در بیانیه‌ای گفته:«واژه آزبست به‌خصوص در زبان انگلیسی مفهوم خوبی ندارد و برای این شهر، که اراده کرده روابط اقتصادی بین‌المللی‌اش را گسترش دهد، مانعی محسوب می‌شود.

«چون خواست شهرداری این است که این شهر، هم از نظر شهروندی و هم از نظر اقتصادی پویا باشد، تصمیم بر آن شد که نام این شهر عوض شود.»

آزبست، که در فرانسوی به آن آمیانت (پنبه نسوز) می‌گویند، به شش ماده معدنی طبیعی و متشكل از بلورهای الیافی دراز اطلاق می‌شود. این ماده قرن‌ها به داشتن مقاومت زیاد در برابر گرما و عایق الکتریکی بودن شهرت داشته و از آن استفاده‌های زیادی می‌شده است.

اما در قرن بیستم کشف کردند که این ماده خطرناک است و از دولت‌های سراسر جهان خواسته شد استفاده از این ماده را (مخصوصاً در تخته‌های عایق و موزاییک‌های سقفی ساختمان‌ها) ممنوع اعلام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اهالی شهر آزبست حالا می‌توانند از میان نام‌های گوناگونی که مقامات محلی پیشنهاد داده‌اند، نام جدیدی برای شهرشان انتخاب کنند.

شهردار آزبست، هوگو گریمارد، افزود:«شهروندان، سفیران هر شهر و نماینده قدرت و سرزندگی‌ آنند. بنابراین روشن است که مردم باید در فرایند نام‌گذاری و انتخاب نام جدید برای شهر دخالت داشته باشند.»

یکی از تلخ‌ترین رویدادهای کارگری در تاریخ کانادا در شهر آزبست رخ داده. در سال ۱۹۴۹ معدن‌چیان چهار معدن برای جلب توجه مردم دست از كار كشیدند.

پیِر الیوت ترودو یکی از کسانی بود که از این حرکت حمایت کرد. او نسبت به این اعتراضات واکنش مثبت نشان داد و همان رویداد، سرآغاز ورود او به عرصه سیاست شد.

بعدها پانزدهمین نخست وزیر کانادا شد و پیش از پسرش جاستین (نخست وزیر کنونی) متصدی این سمت شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی