اسرائیل و غزه: بار دیگر آوار و کشتار

شانزده فلسطینی و سه اسرائیلی کشته شدند

رویترز

شروع ماه رمضان دست‌کم در یک گوشه از جهان اسلام، نوار غزه، زمان شومی بوده است‌. درگیری نظامی بین اسرائيل و گروه‌های حاکم بر این نوار بار دیگر بالا گرفته است. نابرابری نظامی مطابق معمول خود را در تعداد کشته‌ها نشان می‌دهد:‌ حداقل پانزده فلسطینی، اما سه اسرائیلی نیز کشته شده‌اند. نوار غزه توسط گروه اسلام‌گرای حماس اداره می‌شود اما تحت کنترل اسرائیل قرار دارد و در سال‌های گذشته بارها مورد حملات نظامی قرار گرفته که منجر به نابودی بسیاری از زیرساخت‌های آن شده‌ است.

در میان شانزده فلسطینی کشته شده دو زن‌ باردار و دختری یک سال و نیمه هم بوده است. اغلب کشته‌شدگان دیگر نیز از جوانان بیست و چند ساله هستند. ارتش اسرائیل اما مدعی است که زن باردار و نوزاد را بمب‌های حماس کشته‌اند.

در دور اخیر حملات حداقل ۶۰۰ راکت به اسرائیل شلیک شده است. بعضی ناظرین فلسطینی می‌گویند آغاز درگیری از کشته شدن چهار معترض فلسطینی به دست اسرائیل در روز جمعه بود. اما بیشتر رسانه‌های بین‌المللی در تیترهایشان آغاز کار را شلیک راکت‌ها دانسته‌اند.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه گفت به بیش از ۲۶۰ هدف متعلق به حماس و جهاد اسلامی در غزه، از جمله ستاد امنیت عمومی حماس، تونل‌های زیرزمینی، قرارگاه‌های نظامی، کارخانه تولید سلاح و سایت‌های پرتاب موشک حمله کرده است. ویدئوهای منتشر شده نیزخبر از نابودی دست‌کم یک مرکز مسکونی می‌دهند.

اسرائیل در ضمن برای نخستین‌بار در طول پنج سال گذشته دست به ترور هدفمند یکی از رهبران حماس زده است. به گفته ارتش، حامد الخودری، که مسئولیتش انتقال پول از ایران به حماس بود در عملیات مشترک ارتش و شین بت (دستگاه امنیت داخلی اسرائيل) کشته شد.

جهاد اسلامی کشته شدن دو تن از نیروهای نظامی خود بنام‌های: بلال محمد البنای ۲۸ ساله و عبدالله ابوالعطای ۲۱ ساله را در شرق غزه تأیید کرده است. وزارت بهداشت غزه نیز کشته شدن دو نیروی دیگر از این گروه را تأیید کرد.

کابینه امنیتی اسرائیل صبح یکشنبه تشکیل جلسه داد و به ارتش فرمان داد عملیات خود را گسترش دهد.

از دیروز خبر اولین کشته‌شدگان اسرائیلی در رسانه‌های این کشور منتشر شدند. اولین قربانی اسرائیلی پیرمردی ۵۸ ساله  به نام موشه آگادی در شهر اشکلون در جنوب اسرائيل بود، که بر اثر اصابت راکتی به خانه مادرزنش کشته شد. اکنون همسر و چهار کودک موشه داغدار او هستند. دو اسرائیلی دیگر نیز صبح یکشنبه در اصابت راکت به کارخانه‌ای در اشکلون جان خود را از دست دادند. شهرداری اشکلون به دلایل امنیتی از مردم خواسته است در تشییع‌ جنازه این کشته‌شدگان شرکت نکنند.

آیا ایران در پیش آمدن این دور درگیری‌ها نقش داشته؟

یاکوف آمیدرور، مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل، روز یکشنبه در گفتگویی با رسانه‌ها پاسخ قاطع «آری» به این سوال داد. او در گفتگو با «پروژه اسرائيل» گفت: «چرا جهاد اسلامی این کار را کرده؟ پاسخ دوباره و دوباره و دوباره ایران است.»

آقای آمریدور گفت دور اخیر درگیری‌ها روز جمعه پس از شلیک تک‌تیراندازی از جهاد اسلامی به سوی سربازان اسرائیل که در مرز نوار غزه گشت می‌زدند آغاز شده است. این حرکت موجب زخمی شدن دو سرباز شد. اسرائیل سپس با کشتن دو نفر از نیروهای حماس پاسخ داد و آن‌گاه بود که باران شلیک راکت از غزه به سوی اسرائیل آغاز شد.

آمیدرور گفت حمله روز جمعه به مرزبانان اسرائیلی همزمان با حضور نمایندگان حماس و جهاد اسلامی در قاهره برای مذاکره غیرمستقیم با اسرائيل بوده است. از موضوعات اصلی این مذاکره که با میانجیگیری دولت مصر انجام می‌شد حقوق ماهی‌گیری، اقتصاد غزه و انتقال پول از قطر بود.

آمریدرور گفت جهاد اسلامی بر خلاف حماس ،کاملا از سوی تهران اداره می‌شود. او گفت: «این گروه را ایران درست کرده، پولش را ایران می‌دهد و هر کاری ایران بخواهد انجام می‌دهد.» او در ضمن گفت این گروه بوده که حماس را وارد درگیری کنونی کرده است.

خمی شالف، روزنامه‌نگار روزنامه لیبرال‌ «هاآرتز»، گفت درگیری‌های اخیر نشان می‌دهد سیاست نتانیاهو مبنی بر همزیستی با حماس از یک سو و سد راه تشکیل دولت فلسطینی شدن از سوی دیگر به ضرر امنیت اسرائيل است و پایدار نیست.