نیویورک تایمز: عامل خرابکاری خطوط لوله نورداستریم یک گروه حامی اوکراین است

این روزنامه آمریکایی بدون ذکر نام، ادعا کرد خرابکاری در لوله‌های انتقال گاز دریای بالتیک کار یک گروه از مخالفان پوتین است

زلنسکی: دولت اوکراین در این خرابکاری که سال گذشته در دریای بالتیک انجام شد، هیچ دخالتی نداشت- AFP

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار یک گزارش اختصاصی اعلام کرد مسئول خرابکاری در خطوط لوله گاز نورداستریم در سال ۲۰۲۲، یک گروه «حامی اوکراین» بوده است.

این رسانه آمریکایی بدون ذکر نام این گروه نوشت که دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط این گروه با دولت اوکراین نیافته‌اند.

پیش‌تر برخی از رسانه‌های روسی و چینی ادعا کرده بودند که «واشنگتن و کی‌یف» در این خرابکاری دست داشته‌اند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، در توییتر نوشت که دولت اوکراین در این خرابکاری که سال گذشته در دریای بالتیک انجام شد، هیچ دخالتی نداشت. او سپتامبر ۲۰۲۲، کرملین را مسئول این «خرابکاری تروریستی و اختلال در خطوط گازی نورداستریم» معرفی کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به جز مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان، نیز روسیه را متهم کرده بود که پشت سر این عملیات خرابکارانه قرار دارد.

خرابکاری در لوله انتقال گاز روسیه به اروپا در سپتامبر ۲۰۲۲ باعث شد انتقال گاز به اروپا تا چند روز با افت فشار کم‌سابقه روبرو شود و میلیون‌ها دلار ضرر به روسیه وارد کند. البته این خرابکاری هم‌زمان سبب شد قیمت حامل‌های انرژی فسیلی خصوصا در آلمان که به نفت و گاز روسیه وابستگی حیاتی داشت، افزایش پیدا کند.

اوروزلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در آن زمان این عملیات خرابکاری را محکوم کرد و به اروپایی‌ها قول داد عوامل این خرابکاری در دریای بالتیک شناسایی و مجازات شوند. باید دید اتحادیه اروپا امروز چه واکنشی به گزارش تحقیقی نیویورک تایمز نشان خواهد داد.

در گزارش تحقیقی نیویورک تایمز آمده است که عاملان این خرابکاری از مخالفان ولادیمیر پوتین‌اند.

دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی ایالات متحده تاکنون درباره عوامل این خرابکاری گزارشی منتشر نکرده‌اند. با این حال پیش‌تر اعلام کرده‌اند که این گروه خرابکار را تنها شهروندانی از روسیه و اوکراین تشکیل داده‌اند.

برخلاف گزارش نشریات روسیه و چین، هیچ کدام از شهروندان آمریکا یا بریتانیا در این عملیات خرابکاری شرکت نداشته‌اند.

پیش‌تر چند رسانه آلمانی در گزارش‌هایی مدعی شدند که این گروه خرابکار متشکل از پنج مرد و یک زن است که از گذرنامه‌های جعلی استفاده کرده‌اند. به گفته نیویورک‌تایمز این عملیات در لهستان برنامه‌ریزی شده بود.

بخشی از خطوط انتقال گاز نورداستریم در زیر دریای بالتیک ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ منفجر شد. نورداستریم یکی از مهم‌ترین پروژه‌های انتقال گاز روسیه به اروپا، خصوصا ابرقدرت اقتصادی این قاره، آلمان است.

بیشتر از جهان