تشدید فقر در ایران؛ چند ده میلیون ایرانی برای ادامه زندگی به حمایت دولتی نیاز دارند

روند تورم در اقتصاد ایران متوقف نشده و در حال حاضر، به قله بیش از ۴۷ درصدی رسیده و تورم نقطه‌به‌نقطه بالای ۵۰ درصد است

مردم برای خرید یک سبد کالایی خاص، امسال باید ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته بپردازند-BEHROUZ MEHRI / AFP

چند ده میلیون ایرانی در خانوارهای مختلف از نظر اقتصادی به شرایطی رسیده‌اند که برای ادامه زندگی به حمایت‌های دولتی نیاز دارند و این زنگ خطر می‌تواند در آینده به تشدید فقر منجر شود.

جواد هاشمی در یادداشتی در روزنامه «تعادل» با عنوان «معمای احیای کوپن» و در آستانه اجرای کالابرگ الکترونیک در بهال سال آینده، به گزارش مرکز آمار ایران استناد کرده است که بر اساس آن، روند تورم در اقتصاد ایران متوقف نشده و در حال حاضر، به قله بیش از ۴۷ درصدی رسیده و تورم نقطه‌به‌نقطه به بالای ۵۰ درصد رسیده است.

این یادداشت تاکید می‌کند که معنای چنین تورمی این است که مردم برای خرید یک سبد کالایی خاص، امسال باید ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته بپردازند.

نویسنده با توجه به این وضعیت تورمی نتیجه گرفته است که منطق اقتصادی حکم می‌کند که مردم حمایت کالایی را ترجیح دهند تا با وجود تورم، پس از چند ماه نیز همچنان یک سبد کالایی مشخص را دریافت کنند، اما محدودیت‌های درآمدی و فقدان اعتمادی که در جامعه وجود دارد، سبب شده که یارانه نقدی همچنان پرطرفدار باشد و دولت حتی اعلام کرده که در صورت نبود تقاضای کافی، احتمال بازگشت به پرداخت یارانه نقدی وجود خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجرای کالابرگ الکترونیک در حالی به‌عنوان نشانه‌ای از گسترش فقر در ایران ارزیابی می‌شود که در ماه‌های گذشته شاهد پدیده‌های تازه‌ای در فضای اقتصادی ایران بوده‌ایم.

روزنامه «شرق» پیش از این در ماه آذر، با انتشار گزارشی، از افزایش آگهی‌های مبادله لوازم شخصی با غذا در سایت «دیوار» خبر داده بود و افزایش این آگهی‌ها را نشانه‌ای از تشدید فقر غذایی خانواده‌های ایرانی در شرایط تورم افسارگسیخته غذا و سقوط سرانه مصرف بسیاری از اقلام غذایی در ایران، دانسته بود.

مبادله کفش‌های زمستانی قدیمی با حبوبات یا مرغ، کتانی کهنه با برنج و روغن، و پیراهن‌های دست‌دوم تابستانی با خوراکی، از جمله آگهی‌هایی است که به نوشته «شرق»، تعدادشان در روزهای اخیر در قیاس با هفته‌های قبل، بیشتر و «گویی ایده تامین غذا برای بسیاری از خانواده‌های فقیر» شده است.

جعفر خیرخواه، کارشناس فقر، درباره این پدیده می‌گوید مشابه چنین وضعیتی در دنیا، فقط در یک بازه زمانی در ونزوئلا و یونان دیده شده است. این کارشناس تاکید می‌کند انتشار این آگهی‌ها اصلا عجیب نیست و واقعیات و مقتضیات زمانه و شرایط فعلی اقتصادی و تورم سنگین در ایران را نشان می‌دهد. خیرخواه می‌افزاید این پدیده، نشان‌ می‌دهد که جمعیت فقرا و دهک‌های درآمدی ضعیف در حال افزایش است و گروه‌های فقیرتر برای ادامه حیات و تامین غذا، ناچار به فروش وسایل زندگی خود شده‌اند.