دانشمندان سلول‌های سرطانی را به سلاحی برای مقابله با همان بیماری تبدیل می‌کنند

دانشمندان دریافتند پس از تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های ایمنی، می‌توان به آن‌ها نحوه حمله به همان سرطان را آموزش داد

این رویکرد می‌تواند فرایند درمانی کاملا جدیدی برای درمان سرطان ایجاد کند‌ــ Canva

محققان پزشکی دانشگاه استنفورد در مطالعه‌ای جدید دریافتند تغییر سلول‌های سرطانی به سلاحی برای مبارزه با همان سرطان که سلول‌ها از آن منشا گرفته‌اند، ممکن است.

بر اساس مقاله‌ای که در وب‌سایت این دانشگاه منتشر شد، دکتر راوی ماجتی،‌ متخصص هماتولوژی و از محققان این پژوهش، درباره این روش درمانی جدید تاکید کرد: «این رویکرد می‌تواند یک فرایند درمانی کاملا تازه برای درمان سرطان ایجاد کند.»

این مطالعه‌ که اول مارس در مجله علمی «کنسر دیسکاوری» (Cancer Discovery) منتشر شد، نشان می‌دهد که می‌توان پس از تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم، به بخشی از سیستم ایمنی یاد داد پاتوژن‌های جدید مانند ویروس‌ها را شناسایی و به آن‌ها حمله کند. در واقع، این سلول‌ها می‌توانند برای تشخیص آنتی‌ژن‌های سرطانی خاص (پروتئین‌هایی که پاسخ ایمنی ایجاد می‌کنند) آموزش ببینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته محققان،‌ یک رویکرد مناسب برای درمان سرطان این است که سلول‌ها برای تشخیص بیماری و حمله به آن از طریق فرایندهایی وارد عمل شوند که به طور طبیعی در بدن اتفاق می‌افتند؛ مانند روشی که یک واکسن به سیستم ایمنی می‌آموزد که عوامل بیماری‌زا را تشخیص دهد. اکنون که پژوهشگران در تبدیل یک نوع سلول به سلول دیگر ماهر شده‌اند، ماجتی و همکارانش دریافتند که ممکن است از سلول‌های سرطانی بتوان برای مقابله با همان بیماری کمک گرفت.

ماجتی درباره یافته‌های گروهش گفت: «ما فرض کردیم که شاید سلول‌های سرطانی که به سلول‌های ایمنی تبدیل شده‌اند، بتوانند دوباره سلول‌های بیمار را تحریک و با آن مبارزه کنند.»

این مطالعه مبتنی بر تحقیقات قبلی آزمایشگاه ماجتی است که نشان می‌دهد سلول‌های گرفته‌شده از بیماران مبتلا به یک نوع لوسمی [سرطان خون] حاد می‌توانند به سلول‌های غیرلوسمیک تبدیل شوند.

در مطالعه حاضر، محققان سلول‌های لوسمی موش را طوری برنامه‌ریزی کردند که برخی از آن‌ها بتوانند خود را به سلول مهاجم تبدیل کنند. هنگامی که این فرایند را روی سیستم ایمنی موش‌های بیمار آزمایش کردند، آن‌ها با موفقیت سرطان را حذف کردند.

ماجتی درباره مشاهده نتیجه این تحقیق گفت: «وقتی برای اولین بار داده‌هایی را دیدیم که نشان‌دهنده پاکسازی لوسمی در موش‌ها بود، متحیر شدیم. نمی‌توانستیم باور کنیم که این فرضیه به‌خوبی عمل می‌کند.»

پس از آن، آزمایش‌های دیگر نیز نشان دادند که سلول‌های ایمن‌شده از سلول‌های سرطانی در واقع به عنوان سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن عمل می‌کنند. ماجتی در این زمینه توضیح داد: «ما نشان دادیم که سیستم ایمنی آنچه را این سلول‌ها به آن‌ها آموخته‌اند، به خاطر می‌آورند. دریافتیم که سلول‌های سرطانی بهبودیافته می‌توانند به حمله بادوام و موثر به سرطان در موش‌ها و همچنین سلول‌های ایمنی بیمار انسان منجر شوند.»

این گروه از محققان با استفاده از فیبروسارکوم موش روشی مشابه را برای سرطان پستان و سرطان استخوان آزمایش کردند. آن‌ها می‌گویند هنوز در ابتدای عملیاتی کردن این روش جدید قرار دارند اما در آینده ممکن است این شیوه شکل کارآمدتر و عملی‌تری به خود بگیرد و به درمان بیماران مبتلا به سرطان کمک کند.