رهبر حزب‌الله لبنان: مذاکرات هسته‌ای ایران به مسائل منطقه ربطی ندارد

حسن نصرالله روز دوشنبه اعلام کرد که از سلیمان فرنجیه، سیاستمدار مسیحی، برای ریاست جمهوری لبنان حمایت می‌کند

سلیمان فرنجیه (راست)، ۵۶ ساله، وارث یک خاندان سیاسی مسیحی لبنانی قدیمی و از دوستان بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، است- AFP

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز دوشنبه، ۶ مارس (۱۵ اسفند)، در سخنرانی ویدیویی برای حامیانش با اشاره به اینکه ایران و سوریه هرگز در انتخابات ریاست‌ جمهوری لبنان دخالت نکرده‌اند و نمی‌کنند، گفت: «پرونده هسته‌ای ایران، به انتخاب رئیس‌ جمهوری لبنان یا مسائل منطقه ربطی ندارد.»

نصرالله همچنین اعلام کرد که از سلیمان فرنجیه، سیاستمدار مسیحی و وزیر سابق، برای ریاست جمهوری این کشور حمایت می‌کند. این اقدام حمایت مهمی برای فرنجیه به‌شمار می‌رود، اما انتخاب او را تضمین نمی‌کند.

نصرالله در این سخنرانی گفت: «بعد از مخالفت جبران باسیل با پیشنهاد ما برای نامزدی ریاست‌جمهوری، حمایت خود را از سلیمان فرنجیه اعلام کردیم و به صراحت می‌گوییم از سلیمان فرنجیه حمایت می‌کنیم و تردیدی در این خصوص نداریم.»

فرنجیه، ۵۶ ساله، وارث یک خاندان سیاسی مسیحی لبنانی قدیمی و از دوستان بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، است. پدربزرگ او با نامی مشابه از ۱۹۷۰ تا جنگ داخلی لبنان در مسند رئیس ‌جمهوری لبنان خدمت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرنجیه از حمایت جنبش امل به رهبری نبیه ‌بری، رئیس مجلس نمایندگان لبنان، برخوردار است، اما برای انتخاب شدن، به ۶۵ رای دیگر نیز نیاز دارد.

حسن نصرالله در این سخنرانی همچنین گفت که «رئیس‌ جمهوری تحمیلی بر لبنان را نمی‌پذیریم»  و برای انتخاب رئیس ‌جمهوری «هرگز منتظر تحولات یا ساز‌شکاری نمی‌مانیم».

رهبر حزب‌الله همچنین با هشدار به اسرائیل درباره برهم زدن توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان، گفت: «مقاومت درباره استخراج نفت و گاز بر موضع خود ثابت است و به دلیل قدرت مقاومت، رژیم صهیونیستی نمی‌تواند وارد خطوط مقدم شود.»

از پایان دوره ریاست‌ جمهوری میشل عون در پایان اکتبر سال گذشته، لبنان بدون رئیس‌ جمهوری اداره می‌شود و این وضعیت، بحران‌ نهادهای سیاسی را در این کشور که با بدترین بحران‌های اقتصادی جهان دست‌وپنجه نرم می‌کند، عمیق‌تر کرده است.