علم می‌گوید که برای خوشمزه بودن چای، شکر لازم نیست

"مصرف زیادی شکر مشکلی برای تندرستی همگان است"

برای برخی، تصور نوشیدن چای بدون شکر ممکن است پشت‌شان را به لرزه بیندازد. اما به گفته یک پژوهش تازه، یک قاشق شکر برای لذت بردن از چای لازم  نیست.

دست‌کم، این نتیجه تحلیلی یک ‌ماهه است که پژوهشگران دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن و دانشگاه لیدز ارائه داده‌اند. آنها عادات چای‌نوشی ۶۴ مرد را که معمولا چای خود را با شکر شیرین می‌کنند، بررسی کردند.

از شرکت کنندگان خواسته ‌شد یا بی‌درنگ از افزودن شکر به چای خودداری کنند، یا به‌تدریج مقدار شکر مصرفی با چای را کاهش دهند، یا به عنوان گروه کنترل، به نوشیدن چای شیرین ادامه بدهند.

پس از دو هفته، پژوهشگران دریافتند که آنهایی که مصرف شکر را کاهش داده یا به کل قطع کرده‌ بودند هنوز از نوشیدن  چای لذت می‌بردند.

پس از پایان مطالعه، ۴۲ درصد از مردانی که که در گروه کاهش تدریجی بودند، دیگر به چای خود شکر اضافه نکردند. ۳۶ درصد از مردانی هم که مصرف شکر را ناگهانی قطع کرده‌ بودند از اضافه کردن شکر به چای خود خودداری کردند.

مولفان این پژوهش نتیجه گرفتند که "مصرف شکر زیادی یک مشکل تندرستی همگانی است و شکر داخل نوشابه‌ها سهم بزرگی در مصرف کلی شکر دارد."

"در نتیجه، کاهش مصرف نوشابه‌های حاوی شکر می‌تواند به کاهش کلی مصرف شکر کمک کند."

مولفان تحقیق، گفتند که یک آزمایش گسترده‌تر برای تایید یافته‌هایشان لازم  است، اما افزودند که آزمون‌های مشابهی را می‌توان برای کاهش مصرف شکر موجود در نوشابه های دیگر، از جمله آب‌میوه‌های فراوری شده، انجام داد. گروه پژوهش، یافته‌های خود را به کنگره اروپایی چاقی در گلاسکو ارائه کرد. این یافته‌ها را کارشناسان رسمی کنفرانس تایید کرده‌اند.

به گفته سازمان خدمات درمانی ملی بریتانیا، اهالی این کشور هر هفته ۷۰۰ گرم شکر مصرف می‌کنند، یعنی به طور میانگین، ۱۴۰ قاشق چای‌خوری به ازای هر نفر. این مقدار از میزان توصیه شده روزانه، یعنی ۲۱۰ گرم در هفته یا ۳۰ گرم در روز، بسیار بیشتر است.

مصرف زیاد شکر می‌تواند باعث پوسیدگی دندان و افزایش وزن شود.

تام فرای، مدیر مجمع ملی چاقی بریتانیا گفت: "کاهش مصرف شکر، راه بسیار مناسبی است. ما تمام شکر مورد نیاز بدن را از منابع غذایی به دست می‌آوریم و یافته‌های پژوهشگران هم جای شگفتی ندارد."

او افزود: "کاهش تدریجی شکر می‌تواند به پرزهای چشایی اجازه بدهد که خود را به رژیم جدید عادت بدهند، و در نتیجه، شوک کمتری به سیستم بدن وارد کنند، ولی بنا به این مطالعه، نتیجه نهایی تفاوتی نمی‌کند."

فرای گفت: "آزمایش گسترده‌تری که مولفان پیشنهاد کرده‌اند شاید لازم نباشد: یکی از موفقیت‌های اعمال عوارض بر نوشابه‌های شکردار در سال گذشته این است که مردم دست از نوشیدن بسته‌های شش‌تایی کولاهای پرشکر برداشته‌اند و در عوض، انواع بدون شکر را می‌خرند."

© The Independent

بیشتر از