ترامپ می‌داند که نباید در انتخابات عمومی سایر کشورها دخالت کند

دونالد ترامپ و بوریس جانسون مشتاق دیدار با یکدیگر در هفته جاری هستند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که دیداری قریب‌الوقوع بین ترامپ و نخست وزیر بریتانیا در شرف وقوع استOlivier Douliery / AFP

یک مقام کاخ سفید گفته است که در پیشاپیش گردهمایی سران ناتو (در لندن)، دونالد ترامپ و بوریس جانسون در یک مکالمه تلفنی گفته‌اند که مشتاق دیدار با یکدیگر در هفته جاری هستند. 

در این گفت‌وگوی تلفنی، رئیس جمهوری آمریکا همچنین از واقعه حمله در «لاندن بریج» اظهار تاسف کرد. قرار است آقای ترامپ سه شنبه شب در ضیافت کاخ باکینگهام حضور یابد و روز بعد از آن، به رهبران کشورهای عضو ناتو در «واتفورد» بپیوندد. 

اظهارات «جاد دیِر»، معاون مطبوعاتی کاخ سفید و دستیار ویژه آقای ترامپ در روز شنبه، نخستین تایید علنی ملاقات قریب‌الوقوع میان رهبران آمریکا و بریتانیاست.

آقای «دیر» در توییتی نوشت:«امروز دونالد ترامپ با بوریس جانسون (نخست وزیر بریتانیا) در مقر نخست وزیری گفت‌وگو کرد. رئیس جمهوری از واقعه تروریستی لندن اظهار تاسف کرد. دو رهبر مشتاقانه در انتظار دیدار با یکدیگر در گردهمایی سران ناتو در لندن هستند.»

پیش از آن، یک مقام دولت آمریکا گفته بود که آقای ترامپ «کاملا متوجه» اهمیت عدم دخالت در انتخابات دیگر کشورهاست. 

آقای جانسون در پی توصیه پیشین ترامپ دایر بر این که او با نایجل فاراج (رهبر حزب برگزیت) یک اتحاد تشکیل بدهد،  به دونالد ترامپ هشدار داده است که در کارزار انتخاباتی بریتانیا دخالت نکند.

مقامات حزب محافظه‌کار بریتانیا نگران نظر تایید یا هرگونه اظهارنظر دونالد ترامپ در جریان دیدار از بریتانیا، یک هفته پیش از برگزار انتخابات عمومی در روز ۱۲ دسامبرهستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد دستگاه رهبری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا به آقای ترامپ گفته شده است که در این سفر در مورد انتخابات اظهار نظر نکند، گفت که رئیس جمهوری «کاملا متوجه» این وقعیت است که «ما (در انتخابات‌ها) دخالت نمی‌کنیم.»

این مقام در واکنش به پرسش‌های بیشتر در این مورد، گفت: «او (ترامپ) همان‌طور که می دانید، شخصا از بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا خوشش می‌آید.»

«اما کاملا به این نکته آگاه است که نباید، بار دیگر، در انتخابات دیگر کشورها دخالت کند.»

این مقام در مورد این که آیا (در پایان کنفرانس ناتو) یک کنفرانس خبری برگزار خواهد شد یا خیر، گفت: «حاضر باشید. ممکن است همان‌طور که پیش می‌رویم، چیزهای بیشتری برایتان داشته باشیم.» 

روز جمعه از آقای جانسون در مورد دخالت بی‌سابقه دونالد ترامپ (در پیوند با انتخابات) که ضمن حمایت از آقای جانسون به او توصیه کرده بود با نایجل فاراج یک اتحاد تشکیل دهد، سوال شد.

بوریس جانسون در پاسخ به رادیوی «ال بی سی» لندن گفت: «وقتی دوستان و متحدان نزدیکی مثل آمریکا و بریتانیا هستید، بهتر است در کارزارهای انتخاباتی یکدیگر دخالت نکنید.»

در یک کنفرانس مطبوعاتی از آقای جانسون سوال شد که آیا به‌ویژه با دونالد ترامپ ملاقات خواهد کرد؟ او در پاسخ گفت: «روشن است که میزبان کنفرانس رهبران ناتو و مشتاق دیدار با تمام رهبران دولت‌های عضو هستم که در این گردهمایی شرکت می‌کنند.»

ماه گذشته، پرزیدنت ترامپ آقای جانسون را به عنوان «مردی دقیقا برای این زمان» ستود و به هشدار داد که جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر)، بریتانیا را به «جاهای بدی» هدایت خواهد کرد.

آقای ترامپ، همچنین قدری از توافق برگزیت بوریس جانسون انتقاد کرد و گفت که مفاد آن، دست و پای تجارت با آمریکا را می‌بندد.

دیدار رئیس جمهوری آمریکا از بریتانیا در حالی صورت می‌گیرد که حزب کارگر هشدار داده است که  یک دولت محافظه‌کار، پس از برگزیت، در معامله‌ای با شرکت‌های آمریکایی، سازمان بهداشت عمومی بریتانیا را «به حراج» خواهد گذاشت.  

آقای کوربین، رهبر حزب کارگر، با افشای یک سند ۴۵۱ صفحه‌ای، ادعا کرده است که آن «مدرک» ثابت می‌کند که (معامله در مورد) سازمان بهداشت عمومی بریتانیا دردستور کار دولت جانسون است، اما آقای جانسون این نظر را به عنوان ادعایی «‌بی‌معنی» رد کرده است.

© The Independent