چرا مرد آمریکایی مبتلا به سرطان پروستات لهجه ایرلندی پیدا کرد

این مرد علائمی مطابق سندرم لهجه‌های خارجی (اف‌ای‌اس) بروز داد

این سندرم ممکن است نتیجه تغییر ساختار مغز از تومورهای سرطانی یا آنسفالیت باشد - Canva

یک مطالعه موردی جدید نشان می‌دهد مردی آمریکایی پس از عمل جراحی سرطان پروستات، با وجود اینکه هرگز به ایرلند نرفته بود، لهجه ایرلندی «غیرقابل کنترلی» پیدا کرد.

بر اساس مطالعه‌ای تازه در مجله پزشکی بریتانیا (‌British Medical Journal) این مرد ۵۰ ساله اهل کارولینای شمالی که به سرطان پروستات فراگیر حساس به هورمون مبتلا بود، علائمی مطابق سندرم لهجه‌های خارجی (اف‌ای‌اس) نشان داد.

پژوهشگران، از جمله محققان دانشگاه دوک، گفتند: «او در شروع علائم، هیچ‌گونه ناهنجاری عصبی، سابقه روانپزشکی یا ام‌آر‌آی حاکی از ناهنجاری‌های مغزی نداشت.»

سندرم لهجه خارجی یک اختلال گفتاری است که به تغییر ناگهانی در الگوهای گفتاری شخص منجر می‌شود و مطالعات پیشین دریافته‌اند که این اختلال از آسیب مغزی، مثلا پس از سکته، ناشی می‌شود.

از زمان اولین تشخیص این بیماری در سال ۱۹۰۷ تاکنون، بیش از ۱۱۰ مورد شناخته‌شده از این سندرم در سراسر جهان وجود داشته است.

پژوهش‌های اولیه همچنین سندرم تغییرلهجه غیرعادی را به سرطان پستان و سرطان مغز و همچنین بیماری‌های اعصاب و روان مانند شیدایی و اختلال دوقطبی مرتبط دانسته‌اند.

مردی در دهه ۵۰ عمر خود حین درمان سرطان فراگیر پروستات حساس به هورمون (mHSPC ) در مرکز سلامت دوک لهجه ایرلندی غیرقابل‌کنترلی پیدا کرد. آیا این نشانه‌ای از این است که سرطان پروستات او به سرطان پروستات از نوع سلول‌های ایندوکرین (NEPC) تهاجمی‌تر تبدیل شده است؟    

@aarmstrongduke dukegucancer

گزارش موارد غیرمعمول @bmj_latest

-  سرطان دوک (@dukecancer) ۱۴ فوریه ۲۰۲۳

دانشمندان گفتند که این سندرم ممکن است نتیجه تغییر ساختار مغز از تومورهای سرطانی یا آنسفالیت  (التهاب مغزی) باشد.

این پژوهش‌ جدید اولین نمونه گزارش‌شده از شخصی با تشخیص سرطان پروستات است که به سندروم لهجه خارجی مبتلا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که این فرد ۵۰ ساله در دهه  ۲۰ عمر خود در انگلستان زندگی می‌کرده و دوستانی از ایرلند داشته، این مطالعه موردی ذکر می‌کند که طبق گزارش‌ها او هرگز با لهجه ایرلندی صحبت نکرده است.

پژوهشگران در این مطالعه نوشتند: «لهجه او غیرقابل‌کنترل بود، همه‌جا وجود داشت و تا زمان مرگش به‌تدریج پایدار شد.»

دانشمندان گمان می‌کنند که تغییر صدای بیمار احتمالا به دلیل اختلال عصبی پارانوپلاستیک (PND) بوده است‌ــ بیماریی که در آن سیستم ایمنی بیمار مبتلا به سرطان به سیستم عصبی آن‌ها از جمله بخش‌هایی از نخاع، اعصاب و عضلات حمله می‌کند.

آن‌ها گفتند: «بازنمود او با اختلال عصبی پارانوپلاستیک زمینه‌ای مطابقت داشت.»

«به‌رغم شیمی درمانی، سرطان پروستات سلول‌های ایندوکرین او به گسترش (متاستاز) به سلول‌های مغزی چندکانونی و فلج پیشرونده احتمالی پارانوپلاستیک منجر شد که به مرگ او انجامید.»

پژوهشگران در برخی از بیماران، به دلیل سندروم لهجه خارجی، آثار نامعمول بر آرامش آن‌ها را مستند کرده‌اند.

به عنوان مثال، مونراد کرون، متخصص مغز و اعصاب نروژی، در سال ۱۹۴۷ بیماری را توصیف کرد که در جنگ جهانی دوم آسیب جدی به سرش وارد شد و نروژی را با لهجه خارجی آلمانی صحبت می‌کرد.

مغازه‌های محلی در نروژ از ارائه خدمات به این زن جوان که دچار این بیماری بود، خودداری می‌کردند زیرا مردم فکر می‌کردند او یک جاسوس آلمانی است.

در سال ۲۰۱۶، یک زن اهل تگزاس پس از عمل فک، هنگامی که شروع به حرف زدن کرد، لهجه انگلیسی گرفته بود و برایش تشخیص سندروم لهجه خارجی گذاشتند.

در یک نمونه دیگر از سال ۲۰۱۸، زنی آمریکایی که میگرن شدید داشت، به سندروم لهجه خارجی مبتلا شد.

طبق گزارش‌ها، ملکه زیبایی سابق با وجود اینکه هرگز ایالات متحده را ترک نکرده بود، با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان