اخبار جدید درباره افزایش شمار کشته‌های #صدای_آبان۹۸ و مردم ماهشهر

برآورد می‌شود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از معترضین ایرانی به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند

با گذشت 3 هفته از آغاز اعتراضات سراسری به افزایش قیمت بنزین، اطلاعات جدید نشان می‌دهد که رقم کشته‌شده‌های این حوادث بیشتر از 161 نفری است که تاکنون مرگ آن‌ها از سوی سازمان عفو بین‌الملل اعلام شده است.

در حالی که محمد جعفر منتظری، داستان تهران روز گذشته اعلام کرد که «خوشبختانه» افراد خارج از کشور به آمار رسمی این حوادث دسترسی ندارند، وبسایت کلمه وابسته به میرحسین موسوی گزارش داده که فقط در بخش‌های مختلف شهریار در اطراف تهران در فاصله روزهای 25 تا 27 آبان بیش از 100 نفر کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش، تعداد کشته‌شدگان در شهریار حداقل ۵ نفر، بخش کهنز ۱۷ یا ۲۰ نفر، در بخش های فردوسیه امیریه و وحیدیه ۱۰ یا ۱۳نفر، بخش ملارد ۸ نفر، قلعه حسن خان ۸ یا ۱۰ نفر، یوسف آباد صیرفی ۶ نفر، جاده ساوه ۱۰ یا ۱۲ نفر، اسلام شهر ۸ یا ۱۰ نفر، حدفاصل ملارد و شهریار شامل روستاهای لم آباد، اسفند آباد و بکه حدود ۱۲ یا ۱۴ نفر و اکبرآباد و وجیه آباد بیش از ۲۰ نفر کشته شده‌اند.

نحوه کشته شدن این افراد، «شلیک مستقیم نیروهای نظامی یا استفاده از تیربار مسلسل» اعلام شده است. همچنین گزارش شده که 16 نفر دیگر نیز در رودهن کشته‌شده‌اند.

استفاده نیروهای سپاه، بسیج و پلیس از اسلحه جنگی برای سرکوب اعتراضات در ویدیوهایی که کاربران مختلف از سراسر ایران به اشتراک گذاشته‌اند قابل مشاهده است.

صبح امروز سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران به شکل تلویحی بالا بودن آمار کشته‌ها در استان تهران را تایید کرده ولی گفته است که کشته‌شده‌ها «توسط اغتشاشگران و ازپشت تیر خورده‌اند». او در پاسخ به سوالی درباره وجود فیلم‌ها مختلف از شلیک نیروهای امنیتی به مردم اعلام کرده است: «این مورد در حال بررسی است. در وضعیت کنونی امکان تایید یا تکذیب این موضوع نیست، ولی به دقت در حال بررسی است که افراد به چه دلیل کشته شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرکوب ماهشهر با استفاده از تانک و مسلسل

همچنین با برقراری اینترنت ثابت در بخش‌هایی از استان خوزستان، از روز گذشته فیلم‌ها و روایات شاهدان عینی از سرکوب اعتراضات ماهشهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. همزمان با انتشار این اخبار، نیروهای سایبری وابسته به سپاه تلاش کردند با انتشار ویدیوهای جعلی، در روند انتشار اخبار این شهر اختلال ایجاد کنند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز شب گذشته بدون اشاره به شدت سرکوب در این شهر، یکی از ویدیوهایی که این کاربران منتشر کرده بودند را به عنوان تلاش برای جا زدن حوادث عراق به جای ایران اعلام کرد.

بر اساس روایت شاهدان عینی و فیلم‌های کاربران، در در قاصله روزهای 25 تا 27 آبان اعتراضات شهر ماهشهر از سوی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده‌است و تعدادی از اهالی این شهر هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. گرچه تعداد دقیق کشته شده‌ها و جزییات این کشتار هنوز به شکل مستقل اعلام نشده است ولی در ویدیوهای منتشر شده استقرار تانک و ادوات زرهی در بخش‌هایی از این شهر مشاهده می‌شود.

برخی کاربران در شبکه‌های مجازی اعلام کرده‌اند که شلیک ماموران امنیتی به معترضان در ماهشهر برای باز کردن جاده ارتباطی به پتروشیمی این شهر بوده است.  

در تحول دیگری در ارتباط با ماهشهر از روز گذشته تصاویری از علی گلمرادی، نماینده این شهر در مجلس منتشر شده است که مورد توجه برخی از کاربران و خبرنگاران قرار گرفته است.

در توضیح این عکس گفته شده است که برخی نمایندگان مجلس در هفته گذشته تلاش کرده‌اند تا جلوی اعتراض او به اتفاقات ماهشهر را بگیرند. بررسی نطق این نماینده در هفته گذشته نشان می‌دهد که اعتراض او به آمار بالای کشته‌ها در شهر محل نمایندگی‌اش نیست بلکه گلمرادی در این نطق از حسن روحانی انتقاد می‌کند که چرا با اعلام اینکه دوربین‌ها امنیتی چهره معترضان را شناسایی می‌کنند، به آن‌ها گرا داده است تا دوربین‌ها ترافیکی و امنیتی را از بین ببرند. او حسن روحانی را امنیتی‌ترین رییس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی می‌خواند و می‌گوید او زیرکانه به مردم معترض خط داده است تا در روند سرکوب نیروهای امنیتی اخلال ایجاد کنند.

 

همین نماینده روز گذشته کشته شدن افراد در ماهشهر تکذیب کرد و گفت اکنون در این شهر حضور دارد و این موضوع را تایید نمی‌کند. در مقابل وزارت کشور بدون رد اتفاقات ماهشهر صرفا اعلام کرده که از این حوادث بی‌خبر است و با مذاکره با فرماندار در جریان جزییات قرار خواهد گرفت. این جزییات هنوز از سوی وزارت کشور اعلام نشده است.

ناظران مستقل برآورد کرده‌اند که در جریان سرکوب اعتراضات آبان 98 در سراسر ایران 300 تا 400 نفر کشته شده‌اند.

همه خبر داشته‌اند!

در رویدادی دیگر، علی لاریجانی، رییس مجلس ایران صبح امروز در کنفرانس خبری خود اعلام کرده است که روز سه‌شنبه 21 آبان‌ماه و در جریان جلسه غیرعلنی مجلس نمایندگان را در جریان مصوبه افزایش قیمت بنزین و اجرای قریب‌الوقوع آن قرار داده است. پیشتر نمایندگان مجلس ایران اعلام کرده بودند که در جریان این طرح و اجرای آن نبوده‌اند.

اعلام رییس مجلس ایران مبنی بر اطلاع داشتن نمایندگان در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش، معاون وزیر کشور هم اعلام کرده بود رییس‌جمهور در جریان زمان اجرای این طرح قرار داشته است. حسن روحانی هفته گذشته در تبریز اعلام کرده بود که خود او هم از اجرای این طرح اطلاع نداشته و این موضوع را به وزارت کشور محول کرده است.

بیشتر از