لایه منجمد سیبری توله ۱۸ هزار ساله را سالم نگاه‌داشت

محققان این توله را «دروگو» نامیده‌اند که به معنی گرگ یا سگ است

توله ۱۸ هزار ساله که هنوز دندان‌های شیری‌اش سالم هستند ( Centre for Palaeogenetics via Twitter )

محققان می‌گویند، یک توله سگ باستانی را سالم و دست‌نخورده در لایه منجمد سیبری کشف کرده‌اند.

طبقه کربن‌سنجی انجام شده، این گونه جانوری متعلق به ۱۸هزار سال پیش است، اما بسیار شبیه حیوانی است که اخیرا مرده باشد.

محققان در استکهلم این توله سگ را در تابستان ۲۰۱۸ در منطقه دورافتاده‌ای از شمال شرقی سیبری کشف کردند که حدود دو ساعت با نزدیکترین شهر، بلایا گورا، فاصله دارد.

بنا به گزارش سایت سیبرین تایمز، به نظر می‌رسد که این توله‌سگ در هنگام مرگ دو ماه سن داشته است و لاشه آن تا سال گذشته که کشف شد، دست‌نخورده در لایه منجمد سیبری باقی مانده است.

جسد این حیوان در روسیه نگهداری می‌شود، اما محققان لاو دالن و دیس استانتون، ۳۴ ساله، استخوان دنده این حیوان را به سوئد آورده‌اند تا بر روی آن مطالعه کنند.

هنوز مشخص نیست که این گونه جانوری، که لاشه آن به طرز شگفت‌انگیزی سالم باقی مانده است، گرگ است یا سگ، یا حاصل تکامل تدریجی از گرگ به سگ اهلی است.

دالن که استاد ژنتیک تکاملی است، می‌گوید: «من تصور می‌کردم چیزی که پیدا کرده‌ایم جسد یک گرگ است. اما اخیرا اولین نتایج مربوط به ژنوم را به دست آوردیم و بر اساس آن نمی‌توانیم بگوییم که این حیوان سگ است یا گرگ. البته باید بتوانیم. باید آسان باشد.»

وی افزود: «بنابراین، این حیوان ممکن است نمونه اولیه گرگ‌های امروزی یا نمونه اولیه سگ‌های امروزی، یا یک گرگ اواخر عصر یخبندان باشد. چنانچه مشخص شود که سگ است، ابتدایی‌ترین نمونه تأیید شده سگ خواهد بود.»

نمونه‌های گرفته شده از این توله سگ به مرکز مطالعات پالئوژنتیک در سوئد فرستاده شده است که بزرگترین بانک دی‌ان‌ای سگ‌سانان از سراسر جهان را دارد، اما در آنجا نیز نتوانستند گونه این حیوان را مشخص کنند.

این سگ «دروگو» نامگذاری شده است و دندان‌های شیری، موی پرپشت، چنگ، و حتی مژه‌های آن دست‌نخورده حفظ شده است.

تنها نشانه عمده تجزیه در جسد این حیوان، بخشی از مهره پشت آن است که پوست آن نمانده است و دنده‌ها پیداست.

دانشمندان بررسی‌های بیشتری برای تعیین توالی ژنوم انجام خواهند داد تا دریابند که «دروگو» در کجای زنجیره تکامل سگ‌سانان قرار می‌گیرد.

 

© The Independent

بیشتر از جهان