ترامپ: طالبان آماده‌ آتش‌بس است

گفت‌وگوهای صلح با آمریکا از مرحله‌ای که توقف یافته بود، آغاز می‌شود

Tauseef MUSTAFA / AFP/ کودک افغانستانی در حال نگاه کردن به سرباز آمریکا،  2010

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنرانی‌ای که در پایگاه هوایی بگرام داشت، گفته است که گروه طالبان، آماده‌اند مذاکرات صلح با آمریکا را دوباره از سر گیرند و آتش‌بس اعلام کنند.

جمعه شب، 8 آذر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، برای نخستین‌بار در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد افغانستان شد و مستقیم به پایگاه هوایی بگرام، نزد نظامیان آمریکایی رفت و در مراسم مذهبی شکرگزاری مسیحیان شرکت کرد. آقای ترامپ، همچنین از آقای محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، دعوت کرد به پایگاه نظامی بگرام برود تا از نزدیک باهم دیدار و گفت‌وگو داشته باشند. آقای غنی، همان شب به بگرام رفت و با آقای ترامپ دیدار کرد. دو طرف، بر آغاز دوباره مذاکرات صلح با طالبان و نابودی لانه‌های تروریسم در بیرون از مرزهای افغانستان، تأکید کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ، که در میان نیروهای نظامی آمریکا، در میدان هوایی بگرام صحبت می‌کرد، درباره آغاز دوباره مذاکرات صلح با طالبان و آمادگی آنها برای اعلام آتش‌بس گفت:«طالبان آماده است که مذاکرات صلح را دوباره با آمریکا آغاز کرده و اعلام آتش‌بس کند.»

او افزود:«حالا گروه طالبان می‌خواهد به یک توافق صلح دست پیدا کند و در این مورد ما با آنها دیدار و گفت‌وگو کردیم. طالبان در گذشته گفته بودند که ما نمی‌خواهیم آتش‌بس اعلام کنیم، اما در حال حاضر این گروه طرفدار اعلام آتش‌بس هستند.»

آقای غنی، رئیس جمهوری افغانستان، هم در مراسم مذهبی شکر گزاری مسیحیان صحبت کرد و از خانواده‌های سربازان آمریکایی که در افغانستان کشته و یا زخمی شدند سپاسگزاری کرد و گفت:«من می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و از خانواده‌های سربازانی سپاسگزاری کنم که در کشور ما جان‌ خود را از دست دادند. ملت ما همیشه از قربانی‌های شما قدردانی خواهد کرد و آنان را به یاد خواهد داشت.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان، نیز در یک اعلامیه گفته است:«محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دیدار کرده و گفته‌اند که اگر گروه طالبان متعهد به توافق صلح هستند، باید پیشنهاد آتش‌بس را قبول کنند.» در این اعلامیه همچنین آمده است:«در دیداری که دو طرف داشتند، تاکید شده است که پناهگاه‌های تروریستان در بیرون از مرزهای افغانستان باید نابود شود.»

ارگ ریاست جمهوری همچنین گفته است:«دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، از پیشرفت‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، در امر مبارزه با تروریسم استقبال کرده و به آقای غنی، شکست کامل گروه داعش را در شرق افغانستان مبارک باد گفته است.»

در همین حال، گروه طالبان در رابطه با آغاز دوباره مذاکرات صلح با آمریکا، ابراز آمادگی کرده و گفته‌اند "گفت‌وگوهای صلح با آمریکا از مرحله‌ای که توقف یافته بود، آغاز می‌شود."

گفته‌ها حاکی از آن است که هفته گذشته شماری از نمایندگان گروه طالبان، به طور غیررسمی، با نمایندگان آمریکا، دیدارهای جداگانه‌ای در مورد آغاز رسمی مذاکرات صلح، در دوحه، پایتخت قطر، داشتهاند.

زمزمه‌های از سرگیری مذاکرات صلح با گروه طالبان، در حالی سرخط رسانه‌ها می‌شود که ایالات متحده با نمایندگان گروه طالبان، در گذشته «نه چندان دور» مذاکرات صلح را انجام داده‌ و بالاخره به یک توافق نهایی دست یافتند؛ اما در اثر انفجار یک خودرو در شهر کابل، یک نظامی آمریکایی و یازده تن دیگر، جان باختند. ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بلافاصله پس از این اتفاق مذاکرات صلح با گروه طالبان را متوقف کرد و گفت که این گروه (طالبان) به وعده‌های خود عمل نکردند و اعلام آتش‌بس را نیز نپذیرفتند و حملات نظامی به سوی آنان را در افغانستان افزایش داد. اما حالا شاهد آن هستیم که پس از چندین ماه توقف مذاکرات صلح، این روند به زودی از سر گرفته خواهد شد.

بیشتر از