هشدار شورای بین‌المللی علوم: جهان برای مقابله با بلایای طبیعی آماده نیست

سیل‌ها و طوفان‌ها که با تغییرات آب‌و‌هوایی تشدید شده‌اند، در صدر فهرست بلایای طبیعی قرار دارند

شورای بین‌المللی علوم (آی‌اس‌سی) روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی خواستار بازنگری در مدیریت ریسک جهانی شد و هشدار داد که جهان برای رویارویی با بلایای فزاینده «به اندازه کافی آماده نیست».

به گزارش اینسایدر پیپر، شورای بین‌المللی علوم شامل ده‌ها سازمان علمی، در گزارش خود تاکید کرد: «در برنامه‌ریزی و پیشگیری از وقوع بلایای طبیعی توجه و سرمایه‌گذاری بسیار کمی انجام می‌شود. این بی‌توجهی در زمینه‌های مختلف از جمله بهبود قوانین ساختمانی و در نظر گرفتن سیستم‌های هشدار خطر به چشم می‌خورد.»

بر اساس داده‌های مرکز کاهش خطر بلایای سازمان ملل متحد، از سال ۱۹۹۰، بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ فاجعه بیش از شش میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

در سال ۲۰۱۵، جامعه بین‌المللی در بیانیه‌ای به نام «چارچوب سندای» (Sendai Framework) اهداف جهانی برای کاهش تلفات و خسارات تا سال ۲۰۳۰ را تعیین کرد. این اهداف قرار است با سرمایه‌گذاری در کاهش ریسک و آمادگی در برابر بلایا محقق شوند. با این حال، گزارش جدید شورای بین‌المللی علوم هشدار می‌دهد که با توجه به روند فعلی «بسیار بعید است» تا سال ۲۰۳۰ به اهداف چارچوب سندای برسیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارشی که مجمع عمومی سازمان ملل اواخر ژانویه منتشر کرد نیز اشاره داشت که کشورها در مسیر دستیابی به اهداف تحت چارچوب سندای قرار ندارند.

سیل‌ها و طوفان‌ها که با تغییرات آب‌وهوایی تشدید شده‌اند، در صدر فهرست بلایای طبیعی قرار دارند و ۴۲ درصد از کل فجایع محیط زیستی را تشکیل می‌دهند. با توجه به این موضوع، گزارش جدید منتشر شده است که تاکید می‌کند چنین فجایعی «دستاوردهای توسعه‌ای در بسیاری از نقاط جهان را که به‌سختی به دست آمده‌اند، عقب می‌اندازد».

پیتر گلوکمن، رئیس شورای بین‌المللی علوم، هم‌زمان با انتشار گزارش این نهاد گفت: «آماده نبودن جهان برای مقابله با بلایای طبیعی را می‌توان در زمانی دید که جامعه بین‌المللی پس از زلزله اخیر در ترکیه و سوریه تازه تصمیم می‌گیرد بسیج شود.»

مامی میزوتوری، نماینده ویژه سازمان ملل در امور کاهش خطر بلایا نیز تاکید کرد: «چالش‌های متعدد سه سال گذشته، نیاز اساسی به آمادگی بیشتر جهانی برای فاجعه بعدی را آشکار کرد. ما باید اکنون زیرساخت‌ها، جوامع و اکوسیستم‌های خود را تقویت کنیم، نه اینکه بخواهیم برای بازسازی آن‌ها پس از وقوع فاجعه اقدام کنیم.»

گزارش تازه شورای بین‌المللی علوم بر لزوم تخصیص منابع برای پیشگیری از وقوع فجایع تاکید کرد. در این گزارش اشاره شده است که تنها ۵.۲ درصد از کمک به کشورهای در حال توسعه برای واکنش به بلایا در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ به «کاهش خطر» اختصاص داشت و مابقی این مبلغ برای «امدادرسانی و بازسازی پس از فاجعه» صرف شد.

بنا بر آمار منتشرشده از سوی کارشناسان، خسارت سنگین مالی ناشی از بلایای طبیعی در دوره ۲۰۲۱ــ۲۰۱۵ به طور متوسط ۳۳۰ میلیارد دلار در سال ارزیابی می‌شود.

بیشتر از جهان