بدهی استراماچونی، کابوس استقلال

فتح‌الله‌زاده برای پرداخت بدهی ۱۰۰میلیارد تومانی مربی ایتالیایی خواهان کمک هواداران، دریافت وام دولتی یا دلار ارزان است

این مربی ایتالیایی در لیگ نوزدهم سرمربی استقلال بود- عکس از پارس فوتبال

تیم فوتبال استقلال این روزها رقابت نزدیکی برای قهرمانی لیگ برتر با سپاهان و پرسپولیس دارد، ولی نگرانی بزرگ‌تر مدیران باشگاه بدهی سنگین به آندره‌آ استراماچونی است که می‌تواند به قیمت حذف از لیگ قهرمانان آسیا تمام شود.

استقلال به لطف قهرمانی لیگ بیست‌ویکم سهمیه حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده را به دست آورده است، ولی اگر بدهی به سرمربی سابقش را پرداخت نکند، کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز حرفه‌ای باشگاه را صادر نخواهد کرد.

این مربی ایتالیایی در لیگ نوزدهم سرمربی استقلال بود، ولی به‌دلیل پرداخت‌نشدن دستمزدش قرارداد با باشگاه را در میانه فصل، یک‌طرفه فسخ کرد و به کشورش برگشت. استقلال از آن زمان نتوانسته است بدهی این مربی را پرداخت کند و اضافه‌شدن جرایم به‌علاوه بالارفتن قیمت دلار، رقم بدهی را به یک‌صد میلیارد تومان افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استقلال به‌رغم طرفداران پرشمارش، از باشگاه‌های بدهکار فوتبال ایران است و با توجه به مخالفت صداوسیما با پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال، مهم‌ترین منبع درآمدش همچنان بودجه دولتی است. استقلال در شروع فصل با مدیریت سردار آجرلو ریخت‌وپاش‌های زیادی داشت و علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل جدید باشگاه، با انبوهی از بدهی‌ها روبرو است.

او در روزهای گذشته از هواداران خواست که برای پرداخت بدهی استراماچونی به باشگاه کمک کنند و درباره دلیل این کارش گفت: «تلفن من هزاران زنگ دارد که می‌گویند شماره حساب بده تا کمک کنیم.» هواداران استقلال هنوز از خرید بلوک اولیه سهام باشگاه و زیانی که متحمل شدند، خاطره تلخی دارند و جمع‌شدن  ۱۰۰میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی در بحران اقتصادی این روزهای ایران بسیار رویاپردازانه است.

فتح‌الله‌زاده همچنین دوشنبه شب در برنامه «فوتبال برتر» از دولت خواست که برای پرداخت این بدهی به باشگاه وام بدهند: «از کشور و مسئولان انتظار داریم کمک کنند. ۱۰۰ میلیارد پولی نیست که به ما قرض بدهند. ۱۵۰ میلیارد وام گرفته شده و من باید ماهی ۸ میلیارد قسط بدهم. اگر مشکل استراماچونی حل شود، من قراردادی بستم که ۷۰۰ میلیارد سود دارد.»

پیشنهاد عجیب بعدی فتح‌الله‌زاده، دریافت دلار ارزان‌تر از قیمت بازار است: «الان یک‌تنه نمی‌شود کار را پیش برد. بیایید و کمک کنید و دلار ارزان به ما بدهید. برخی می‌توانند این کمک را کنند. به نخ و سوزن ارز نیمایی می‌دهند، اما به ما نه. اگر این ۱۰۰ میلیارد را پرداخت کنیم، میلیون‌ها نفر حتی پرسپولیسی‌ها خوشحال می‌شوند. هوادار با تیم زندگی می‌کند.»

این اولین حضور فتح‌الله‌زاده روی صندلی مدیرعاملی استقلال نیست. او از مدیران هزینه‌ساز فوتبال ایران است و شروع بدهکاری استقلال به دوران اولیه مدیریت او برمی‌گردد. باشگاه‌های ایرانی قربانی بزرگ مدیریت دولتی‌اند که از یک طرف نتوانسته است راه‌های استاندارد درآمدزایی را هموار کند و از طرف دیگر، با هزینه‌ فراوان و فقدان شفافیت مالی، بدهی زیادی به‌جا گذاشته است. استقلال و پرسپولیس فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا را به‌دلیل بدهی بالا و صادرنشدن مجوز حرفه‌ای از دست دادند و این سناریو ممکن است این‌بار هم برای استقلال تکرار شود.

بیشتر از فوتبال