افتتاح بزرگترین مسجد ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بزرگترین مسجد ترکیه را که بسیار برای وی پرحاشیه بود افتتاح کرد. مسجد چاملیجا، واقع در منطقه چاملیجا در بالای تپه‌ای در بخش آسیایی شهر استانبول است و هنوز نام یک شخصیت تاریخی و یا دینی ندارد، که این موضوع به گمانه زنی‌هایی دامن زده است. مخالفان اردوغان می‌گویند او می‌خواهد بعدها نام خود را بر این مسجد بگذارد.

این مسجد با ظرفیت ۶۳ هزار نفری، شش مناره و بزرگترین گنبد تاریخ معماری ترکیه را دارد که بالای صد میلیون دلار هزینه ساخت آن شده است. گنبد اصلی ۷۲ متر ارتفاع و ۳۴ متر قطر دارد و طراحی آن به ظرافت و دقت انجام شده است. در داخل آن، کلمه الله با استفاده از فناوری نانو با فولاد حک شده است و حرف الف آن پنج متر طول دارد. همچنین، کلیه تزئین کاری این گنبد با دست انجام شده است.

این مسجد در زمینی به مساحت ۱۷ هزار مترمربع ساخته شده است و از همه جای استانبول قابل رویت است.

عملیات ساخت آن سال ۲۰۱۳ آغاز شد و روز جمعه سوم ماه می، پس از خواندن نماز با حضور بسیاری از مهمانان خارجی و داخلی افتتاح شد. از ایران نیز آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، به دعوت رئیس شئون دینی ترکیه در جمع مهمانان حاضر شد.

ساخت این پروژه عظیم که شش سال طول کشید، حواشی بسیاری برای اردوغان تراشید. منتقدانش شامل هر طیفی، از جمله اسلامگرایان می‌شدند و معتقد بودند که این هزینه جاهای بهتری می‌تواند مصرف شود و نباید سرمایه ملی را هدر داد. اما، اردوغان به آنها به تندی تاخت و این مسجد را میراث ملی و نماد جدید استانبول دانست. دلیل واقعی اما پنهان انتقادها این است که علاقه وافر اردوغان به جاه ‌طلبی‌های دوران عثمانی برای همه آشکار است.

پروژه بسیار بزرگ مسجد جدید استانبول، بر اساس معماری عثمانی - سلجوقی توسط حاج محمد گونر، طراح مسجد عبدالحمید خان طراحی شده و یک فرش ۱۴ هزار متری در آن پهن شده است. دو طبقه با ظرفیت پنج هزار نفر به زنان اختصاص داده شده و یک اتاق مخصوص کودکان وجود دارد. پارکینگ این مجموعه گنجایش ۳ هزار و پانصد اتومبیل دارد و موزه و کتابخانه هم در آن ایجاد شده است. ارتفاع چهار مناره آن، ۱۰۷ متر و دو مناره دیگر ۹۰ متر است.

رجب طیب اردوغان در مراسم افتتاح مسجد با محکوم کردن حملات به مسلمانان و مسیحیان در نیوزلند و سریلانکا گفت حمله به معابد و قتل مردم بی‌گناه نه جهاد، بلکه اقدام تروریستی، جنایت و توحش است. وی همچنین گفت مصمم است منطقه و ترکیه را از وجود داعش، حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، جنبش فتح‌الله گولن و القاعده پاک کند.