صدای پای فلیکس سانچز حوالی تیم ملی

رئیس فدراسیون فوتبال در اعلام مواضعش محتاط است، ولی از این مربی اسپانیایی در حکم گزینه برای نشستن روی نیمکت تیم ملی نام برد

حضور سانچز روی نیمکت ایران از این نظر جذاب است که کی‌روش هم مسیر عکس را در پیش گرفته و از تهران به دوحه رفته است-KARIM JAAFAR / AFP

فدراسیون فوتبال کوشیده است موضع خود را درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فاش نکند، ولی تاج ممکن است در مصاحبه اخیر دستش را رو کرده باشد. رئیس فدراسیون فوتبال گفت که فلیکس سانچز، سرمربی سابق قطر، یکی از گزینه‌های جانشینی کی‌روش است.

اعلام یک فهرست طولانی از گزینه‌های ایرانی در روزهای گذشته، حاشیه‌های زیادی در فوتبال ایران پدید آورده است. گزینه‌های نشستن روی نیمکت تیم ملی، یکی پس از دیگری انصراف دادند تا اعتراضشان را به رویه فدراسیون اعلام کنند. برای این مربیان لیگ برتری مشخص شده بود که بختی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ندارند، و فدراسیون با این فهرست صوری، جویای این است که دستش رو نشود.

تاج در واکنش به کناره‌گیری مربیان ایرانی گفت: «شرایط فدراسیون این بود که از بهترین ظرفیت‌ مربیان داخلی استفاده کند. وظیفه قانونی‌اش هم این بود که از مربیان توانا دعوت کند که بتوانند تیم ملی را با شرایطی که در جام ملت‌های آسیا داریم، اداره کنند. اگر یک سرمربی به هر جهت خودش را برای اداره تیم ملی آماده نمی‌بیند، فدراسیون حتما از دیگران استفاده خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شد که تاج به انتخاب سرمربی خارجی تمایل بیشتری دارد. او غیرمستقیم این موضوع را تایید کرد، ولی آن را به نظرسنجی‌ها و علاقه هواداران مرتبط دانست و گفت: «در نظرسنجی‌‌ها خیلی از مردم به سمت مربی خارجی رفته‌اند. این چیزی است که به اطلاع فدراسیون رسیده است. اما در داخل کشور نیز سرمربیان خوبی داریم که بتوانند تیم ملی را هدایت کنند.»

اما نکته مهم مصاحبه تاج،  اشاره‌ او به نام فلیکس سانچز است. این مربی اسپانیایی در سال ۲۰۱۹ قطر را به قهرمانی آسیا رساند، ولی پس از سه شکست متوالی در جام جهانی ۲۰۲۲ از این تیم جدا شد.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «در خصوص گزینه‌های ایرانی، همان‌هایی بود که مطرح شد. مربی خارجی هم گزینه است که یکی از آن‌ها مربی سابق قطر است. همچنین، مربیان خارجی که داخل کشور فعالیت می‌کنند هم گزینه هستند، چون داخل ایران کار می‌کنند.»

چند روز پیش امیر علوی، مسئول روابط عمومی فدراسیون فوتبال، نیز درباره این مربی گفته بود: «ممکن است فلیکس سانچز هم به فدراسیون فوتبال پیشنهاد شده باشد.»

حضور سانچز روی نیمکت ایران از این نظر جذاب است که کی‌روش هم مسیر عکس را در پیش گرفته و از تهران به دوحه رفته است. سانچز پیش از نشستن روی نیمکت قطر، مربی مطرحی نبود و با تیم‌های پایه قطر همکاری می‌کرد. ولی پس از حضور موقت و نتایج خوبش روی نیمکت عنابی‌ها، فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم گرفت به او اعتماد کند. سانچز در ردیف مربیان گرانقیمت نیست و به دلیل حضور طولانی‌اش در قطر، قطعا از فوتبال ایران هم شناخت دارد.

تاج تاکید کرد که با توجه به زمان کوتاه تا زمان شروع اردو، سرمربی جدید تیم ملی تا ۲۸ اسفند انتخاب می‌شود. رئیس فدراسیون احتمالا مذاکرات با گزینه اصلی را آغاز کرده است.

بیشتر از فوتبال