هشدار آمریکا به چین درباره عواقب جدی تامین سلاح برای روسیه

رئیس سیا می‌گوید اطمینان دارد مقام‌های چینی در حال بررسی گزینه صادرات سلاح به روسیه‌اند

مقام‌های پکن تا امروز ارائه هرگونه کمک تسلیحاتی به روسیه را انکار کرده‌اند. AFP

مقام‌های کاخ سفید بار دیگر به پکن درباره عواقب جدی تامین تسلیحات برای ارتش روسیه،  هشدار دادند. واشنگتن و متحدان این کشور در ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، در تلاش‌اند چین را از ارائه کمک‌های نظامی به روسیه برحذر دارند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «پکن باید در مورد نحوه ادامه کار یا ارائه کمک‌های نظامی به روسیه تصمیم‌ش را بگیرد.» به گفته این مقام امنیتی ایالات متحده، در صورت ارائه تسلیحات به روسیه، چین «هزینه‌هایی گزاف و عواقبی جدی» را به جان می‌خرد.

مقام‌های پکن تا امروز ارائه هرگونه کمک تسلیحاتی به روسیه را انکار کرده‌اند. با این حال در تازه‌ترین نشست وزرای دارایی کشورهای گروه ۲۰ که جمعه و شنبه در بنگلور هند برگزار شد، تنها چینی‌ها بودند که با سکوت خود اجازه ندادند روی بیانیه پایانی این نشست با عنوان «محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین» توافق کلی حاصل شود.

مجله اشپیگل، چاپ آلمان، سه روز پیش در گزارشی، بدون اشاره به منابع اطلاعاتی خود، نوشت که چین در حال آماده‌سازی ۱۰۰ پهپاد نظامی برای تحویل به روسیه در ماه آوریل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، روز یکشنبه با ابراز تردید درباره تحویل تسلیحات چینی به روسیه گفت: «وقتی گزارش‌هایی را می‌شنویم که بر اساس آن چین ممکن است در حال برنامه‌‌ریزی برای ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه و در عین حال ارائه یک طرح صلح باشد و نمی‌دانیم درست‌اند یا نه، پیشنهاد می‌کنم چین را تنها بر اساس اقدام‌هایش قضاوت کنیم.»

با وجود تردید برخی سیاستمداران غربی، ویلیام برنز، رئیس سیا، سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که اطمینان دارد رهبران چین در حال بررسی گزینه ارائه تسلیحات مرگبار به روسیه‌اند. برنز که با شبکه سی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد، این را هم خاطرنشان کرد که «هنوز شواهد واقعی مبنی بر ارسال تسلیحات به روسیه مشاهده نشده است».

ناتو در ماه‌های اخیر بیشترین کمک‌های تسلیحاتی را به ارتش اوکراین ارائه داده است. ولادیمیر پوتین شنبه در یک مصاحبه، اعلام کرد: «ناتو با این کمک‌ها عملا در جنگ (اوکراین) مشارکت دارد.» رئیس‌جمهوری روسیه افزود: «هدف اصلی ناتو نابودی تمامی سرزمین‌های اتحاد جماهیر شوروی از جمله فدراسیون روسیه است.»‌

اوکراین تا اواخر قرن بیستم میلادی و پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بخشی از خاک آن کشور بود. کشورهای اروپایی عضو ناتو به دلیل نزدیکی جغرافیایی به روسیه، بارها اعلام کرده‌اند که قصد ندارند مستقیما در جنگ اوکراین شرکت کنند.

بیشتر از جهان