حضور دوباره علی دایی در مراسمی جهانی؛ نظام باز هم شکست خورد

علی دایی در سال‌های اخیر هیچ‌گاه به دعوت چهره‌های سیاسی در ایران برای برگزاری جلسات یا حتی گرفتن عکس یادگاری جواب مثبت نداد

علی دایی دوشنبه شب در مراسم بهترین‌های فیفا حضور خواهد داشت - 

Instagram/AliDaei

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران که برای شرکت در مراسم بهترین‌های فوتبال جهان با دعوت فیفا به پاریس سفر کرده است، شامگاه یکشنبه هفتم اسفند، با جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال، دیدار کرد و تصویری از این دیدار را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت.

او که پس از کریستیانو رونالدو، دومین گلزن برتر تاریخ فوتبال جهان در رده ملی محسوب می‌شود، تا صبح شنبه ممنوع‌الخروج بود و مشخص نبود آیا می‌تواند به همراه همسرش در مراسم «The Best» فیفا حضور یابد یا نه. این بازیکن سابق بایرن‌مونیخ، همسر و دخترش به دلیل همراهی علی دایی با خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی و پست‌های اینستاگرامی او در انتقاد از سرکوب و کشتار معترضان در ایران، ممنوع‌الخروج بودند.

به نظر می‌رسد خطر محرومیت فوتبال ایران از سوی فیفا دلیل اصلی لغو ناگهانی ممنوع‌الخروجی علی دایی از ایران باشد و مقا‌م‌های سیاسی جمهوری اسلامی تصمیم گرفته‌اند با مجوز دادن برای این سفر، از انتشار خبری دیگر درباره سرکوب آزادی بیان و اسارت منتقدان در ایران جلوگیری کنند.

تازه‌ترین مراسم بهترین‌های فیفا که از ساعت ۲۳ شامگاه دوشنبه هشتم اسفند به وقت ایران در پاریس آغاز خواهد شد، مهم‌ترین گردهمایی فوتبالی‌های دنیا محسوب می‌شود و قرار است به بهترین بازیکنان فوتبال مردان و زنان و بهترین مربی‌ها و داورها در سال ۲۰۲۲ جوایزی نفیس اهدا شود. علی دایی به همراه چند فوتبالیست معروف و پیشکسوت جهانی در کنار برخی چهره‌های سیاسی از اهداکنندگان این جوایز خواهند بود.

علاوه بر علی دایی و همسرش که هر دو با دعوتنامه فیفا در این مراسم حضور دارند، سپیده مکرمتی، همسر ایرانی کلارنس سیدورف، نیز به همراه این اسطوره هلندی در مراسم حضور خواهد یافت تا تعداد نمایندگان ایران در مراسم فیفا به عدد سه برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی چندی پیش در اقدامی بی‌سابقه، هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی را از آسمان دبی به کیش بازگرداند تا مانع از خروج آن‌ها از ایران شود. پاسپورت علی دایی هم در همان روزهای آغازین خیزش سراسری و پس از کشته‌ شدن مهسا امینی به دست سرکوبگران گشت ارشاد، توقیف شده بود.

اینکه علی دایی در پاریس در جمع قهرمانان کنونی فوتبال جهان خواهد نشست، نشانه‌ای است از اینکه او احتمالا یکی از جایزه‌های اصلی این مراسم را اهدا کند. هر ساله جایزه‌ای به نام «پوشکاش» به زننده زیباترین گل سال اهدا می‌شود. مارسین اولکسی، زننده گل در لیگ معلولان لهستان، دیمیتری پایه، ستاره فرانسوی مارسی به خاطر گلی که به پائوک زد و ریچالیسون برای سوپرگلی که در جام جهانی به ثمر رساند، در بین سه نامزد جایزه نهایی پوشکاش قرار گرفته اند. چند خبرنگار گفته‌اند احتمالا علی دایی این جایزه را به برنده اهدا خواهد کرد.

لیونل مسی به‌خاطر قهرمانی با تیم ملی آرژانتین در جام جهانی قطر، از بیشترین بخت برای بردن توپ طلا برخوردار است و پس از او، کیلیان امباپه و کریم بنزما هم دارای شانس هستند.

دعوت علی دایی به چنین مراسم مهمی در فوتبال دنیا در شرایطی اتفاق می‌افتد که تیم ملی فوتبال ایران این روزها در شرایطی بسیار مبهم و بی‌برنامه به سر می‌برد و با اینکه تا آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا زمان زیادی باقی نمانده، تکلیف نیمکت مربیان این تیم هنوز مشخص نشده است.

علی دایی که در سال‌های اخیر بارها پیشنهاد نشستن بر نیمکت مربیگری تیم ملی ایران رد و اعلام کرده بود حاضر نیست با مدیران حکومتی در فوتبال ایران همکاری کند، در ماه‌های اخیر، به دلیل همراهی با اعتراض‌های مردمی، با محبوبیتی چندبرابری نسبت به گذشته، در میان ایرانیان سراسر دنیا روبرو شد. منتقدان جمهوری اسلامی و شهروندان فعال در رسانه‌های اجتماعی حضور مجدد او بین بزرگان تاریخ فوتبال دنیا در چنین مراسمی را یک دهن‌کجی بزرگ دیگر به پروپاگاندای نظام اسلامی تعبیر کرده‌اند.

هفته نخست آذرماه و در بحبوحه اعتراض‌های خیابانی گسترده در ایران، در یک فایل صوتی لورفته مشخص شد که جانشین رئیس سازمان بسیج جمهوری اسلامی در یک جلسه با گروهی از خبرنگاران بسیجی، به علی دایی و دخترش نورا به دلیل حمایتشان از معترضان توهین کرده است.

علی دایی در سال‌های اخیر هیچ‌گاه به دعوت چهره‌های سیاسی در ایران برای شرکت جلساتشان یا حتی گرفتن عکس یادگاری پاسخ مثبت نداد و تا حد امکان تلاش کرد صدای مردم ستمدیده و تحت ظلم در ایران باشد.

بیشتر از فوتبال