دولت سنگاپور مردم را مجبور به تصحیح پست‌های فیسبوکی خود می‌کند

برخی معتقدند این قانون منجر به سانسور در فضای مجازی خواهد شد

نمایی از منطقه تجاری سنگاپور
Roslan RAHMAN / AFP

بعد از تصویب قانونی جنجال‌برانگیز، سنگاپور به سایت‌های خبری و سیاست‌مداران دستور داده تا پست‌های فیسبوکی خود که حاوی «اظهاراتی کذب» هستند را تصحیح نمایند.

قانون حفاظت در برابر کذب و دستکاری مجازی که همچنین به قانون اخبار کاذب شناخته می‌شود به دولت اجازه می‌دهد اگر پستی را «خلاف نفع عمومی» تشخیص دهد به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی دستور دهد آن را حذف کنند گرچه برخی ادعا دارند این قانون منجر به سانسور در فضای مجازی خواهد شد.

برد بویر، عضو حزب مخالف مجبور به تصحیح پستی شد که به انتقاد از طبقه حاکم کشور پرداخته بود چرا که با پیام «راهنمای تصحیح» مواجه گشت.

این راهنما لینکی به یک سایت دولتی می‌داد که ادعای غیرواقعی بودن مطلب را مشخص می‌کرد. راهنما نوشته بود: «این پست حاوی اظهاراتی کذب است.»

این سیاست‌مدار گفت مشکلی با انجام این درخواست ندارد ولی با نظر دولت موافق نیست و به اعتقاد وی هیچ ادعای کذبی در پست او وجود ندارد.

او در پست دیگری در فیسبوک درباره تصمیم خویش نوشت: «دست آخر قانون قانون است و بدون قانون به هرج و مرج یا بدتر از آن دچار خواهیم شد.»

راهنمای تصحیح دیگری به سایت خبری زرد استیتس تایمز ریویو (States Times Review) فرستاده شد مبنی بر پخش «جعلیات آشکار» درباره ریچل اونگ، عضو حزب اقدام ملت (People's Action Party).

الکس تان، سردبیر این مجله از حذف یا تصحیح آن مقاله سر باز زد و اظهار داشت دولت سنگاپور قدرت و اختیاری بر این سایت ندارد چرا که این سایت خبری، در استرالیا مستقر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پستی در صفحه فیسبوک این سایت نوشت: «ما هیچ درخواستی از پلیس فدرال استرالیا یا سایر مقامات این کشور دریافت نکرده‌ایم تا آن مقاله را حذف نماییم. استیتس تایمز ریویو و سردبیر آن که اکنون شهروند استرالیا است، با هیچ حکم دولتی خارجی مانند کره شمالی یا سنگاپور همکاری نخواهد کرد.»

این سایت خبری همچنین از دولت سنگاپور تشکر کرد چرا که به خاطر تلاش در سانسور آن، موجب جذب مخاطبان بیشتر به این سایت شده است.

این پست همچنین راه‌های دستیابی به سایت خود را برای مردمی که در سنگاپور زندگی می‌کنند توضیح داد چرا که در آن کشور مسدود است. آقای‌تان برای دور زدن فیلترینگ آنلاین همچنین قول داد به انتشار مقالات خویش در رسانه‌های اجتماعی ادامه دهد.

او نوشت: «به خاطر تعهد خویش برای مقابله با پروپاگاندای رسانه‌های دولتی سنگاپور، نوشته‌های مجازی ما در صفحه فیسبوک نیز بازنشر خواهند شد.»


 

© The Independent