آمریکا کشورهایی که در جنگ اوکراین با روسیه همکاری می‌کنند را تحریم کرد

تحریم‌های جدید وزارت بازرگانی آمریکا سه روز دیگر به‌صورت رسمی اعلام می‌شود اما ایندیپندنت فارسی نسخه‌ای از آن را رویت کرده است

بر اساس اطلاعیه‌ای که روز جمعه پنجم اسفند (۲۴ فوریه) در فدرال رجیستر، نشریه دولت فدرال آمریکا، منتشر شد، وزارت بازرگانی ایالات متحده در چارچوب اعمال تدابیر کنترل صادرات، در تازه‌ترین واکنش خود به حمله روسیه علیه اوکراین، تحریم‌هایی را علیه کشورهایی چون بلاروس و ایران وضع کرده است. 

در بیانیه وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا که قرار است سه روز دیگر به طور رسمی منتشر شود و ایندیپندنت فارسی نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده، آمده است که تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید وزارت بازرگانی آمریکا با هدف تضعیف برنامه پهپادسازی در ایران و استفاده روسیه از آن‌ها علیه اوکراین تعبیه شده و محدودیت‌هایی را بر صادرات کالاهایی از منشا آمریکا اعمال می‌کند که از طریق صادرات مجدد برای ساخت محصولاتی چون پهپاد در اختیار جمهوری اسلامی ایران، بلاروس یا روسیه قرار می‌گیرند. 

صدور پهپاد به روسیه در ماه‌های اخیر اعتراض شدید کشورهای غربی را به دنبال داشت و باعث شد تا اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌ها و افراد ایرانی اعمال کنند که در این فرایند مشارکت دارند. 

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز جمعه گفت اطلاعات نشان می‌دهد که در ازای حمایت طولانی‌مدت ایران از جنگ روسیه در اوکراین، مسکو احتمالا به تهران جت‌های جنگنده و دیگر تجهیزات نظامی ارائه می‌کند. کربی گفت ایران در نوامبر گذشته تانک و مهمات به روسیه فرستاده و روسیه «همکاری دفاعی بی‌سابقه» از جمله هواپیماهای جنگی و تجهیزات الکترونیک را به ایران پیشنهاد کرده است.  

این تحریم دربرگیرنده محدودیت‌های مجوز صادرات و صدور کالاهای دارای کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی می‌شود و برنامه نظارتی را بر صادرات و تعقیب آن‌ها اعمال می‌کند.

دولت بایدن همچنین در این اقدام شرکت‌های چینی و روسی، از جمله مگافون، دومین اپراتور بزرگ تلفن همراه روسیه، را به‌دلیل حمایت از ارتش روسیه به فهرست سیاه تحریم‌های خود افزود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام واشنگتن همزمان با نخستین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین صورت گرفت.

هدف از اقدام‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده «قطع ارتباط پایگاه صنعتی دفاعی و ارتش روسیه از کالاهای مصرفی که روسیه برای پیشبرد جنگ به دنبال آن‌ها است»‌، اعلام شده است. 

این اقدام‌ها نشان می‌دهد دولت بایدن در حال گسترش تلاش‌هایش برای خنثی کردن ارتش روسیه است و شرکت‌هایی را در سطح جهان هدف قرار می‌دهد که به منظور فرار از محدودیت‌های صادراتی و دسترسی به فناوری‌های مهم به مسکو کمک می‌کنند. 

دو شرکت‌ چینی ماهواره‌ای، به نام اسپیستی (Spacety) و شرکت فناوری هوافضای چاینا هد (China HEAD) نیز در فهرست جدید تحریم‌های دولت آمریکا قرار دارند.

پیش‌تر، در ماه ژانویه وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت اسپیس‌تی را تحریم کرده بود. این شرکت در آن زمان اعلام کرد که از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه تبعیت می‌کند و پس از اعمال محدودیت‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با این کشور ندارد.

از مجموع افراد و شرکت‌های تحریم‌شده جدید که نامشان به سیاهه تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری افزوده شده است، ۷۹ مورد در روسیه‌اند از جمله سه نهاد مرتبط با توسعه زیرساخت‌های تولید و صادرات انرژی، چهار فرد و ۲۲ نهاد در عرصه فناوری پیشرفته.  پنج مورد نیز تحت عنوان چین تحریم‌ شده‌اند و دو مورد در کانادا مستقرند. سه شرکت دیگر در فرانسه، لوکزامبورگ، و هلند قرار دارند. 

بر اساس گزارش فوق، تحریم‌های روز جمعه آمریکا شامل برخی وزیران و فرمانداران و مقام‌های ارشد دولت روسیه و مقام‌های بلندپایه‌ منصوب مسکو در مناطق اشغالی اوکراین می‌شود. 

پنج نهاد روسی به‌دلیل پشتیبانی از آنچه ایالات متحده آن را «عملیات نفوذ» در مناطق اشغالی اوکراین می‌نامد، فهرست شده‌اند که از جمله شامل «استفاده از فناوری بیومتریک در سرکوب مقاومت و تحکیم وفاداری به اوکراین در میان جمعیت اوکراینی در مناطق اشغالی» می‌شود.

شرکت‌های موجود در فهرست جدید تحریم‌های اعلام‌شده در وزارت بازرگانی آمریکا، از دریافت کالاها و فناوری‌ها از مبدا ایالات متحده منع شده‌اند و هرگونه صادرات و مسیری که تا رسیدن به مقصد طی می‌کنند و صادرات دوباره آن‌ها که ممکن است باعث شود در نهایت سر از ایران، بلاروس یا روسیه درآورند، محدود شده است.