سفیر اسرائیل برای دولت میانمار آرزوی موفقیت کرد

اسرائیل یکی از هفت کشوری است که همچنان به میانمار اسلحه می‌فروشد

آنگ سان سوچی در سی و پنجمین نشست انجمن ملل آسیای جنوب شرقی، ۲ نوامبر ۲۰۱۹- Lillian SUWANRUMPHA / AFP

سفیر اسرائیل در میانمار در توییتی در ارتباط با پی‌گیری پرونده میانمار در دیوان عالی لاهه، برای دولت این کشور آرزوی موفقیت کرده است. پرونده شکایت از میانمار قرار است ماه آینده پیرامون این که این دولت علیه اقلیت روهینگیا دست به کشتار جمعی زده، در دیوان عالی لاهه مطرح شود.

نشریه هاآرتص با چاپ تصویر این توییت‌ها گزارش داده که «رونِن گیلور» سفیر اسرائیل در میانمار، در چند توئیت که اکنون از توییتر حذف شده، برای آنگ سان سوچی، رهبر میانمار آرزوی موفقیت کرده است.

روز پنجشنبه، وزارت خارجه اسرائیل گفت توییت‌های آقای گیلور که پیش از آغاز رسیدگی به دعوای میانمار در ماه آینده، منتشر شده اشتباه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه وزارت خارجه اسرائیل می‌گوید: «توییت سفیر (اسرائیل) یک اشتباه بوده و بلافاصله حذف شده است. اسرائیل قاطعانه خشونت‌هایی را که علیه روهینگیا در منطقه راخین صورت گرفته، تقبیح می‌کند. هفته گذشته، اسرائیل در تایید قطعنامه سازمان ملل متحد، که این خشونت‌ها را محکوم می‌کند، رای داد.»

در توییت آقای گیلور آمده بود: «با آرزوی یک رأی خوب (دادگاه) و موفقیت!»

او در ادامه در تقدیر از آنگ‌ سان سوچی نوشت: «مشاور اعظم دولت به نیابت از میانمار در دیوان کیفری بین المللی پاسخ خواهد داد! موفق باشید!»

به دنبال سرکوبی‌های نظامی ‌میانمار علیه اقلیت روهینگیا در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۳۰ هزار تن از مسلمانان روهینگیا به کشور همسایه، بنگلادش، گریختند. بازرسان سازمان ملل گفته‌اند اقدامات نظامی ‌ارتش میانمار علیه جامعه روهینگیا با «قصد کشتار جمعی» صورت گرفته است.

خانم آنگ سان سوچی، که در عمل رهبر میانمار است، در صدر هیئت دفاعی دولت میانمار در دیوان کیفری بین المللی قرار دارد که در آن گامبیا به نیابت از سازمان همکاری‌های اسلامی ‌علیه این کشور اقامه دعوا کرده است. اتهام این پرونده اقدام به کشتار جمعی روهینگیایی‌ها توسط دولت میانمار است. 

این اتهام در حالی مطرح شده است که قضات دیوان کیفری بین المللی تقاضای دادستانی را برای آغاز تحقیقات پیرامون جنایت علیه بشریت، که گفته می‌شود در مورد مسلمانان روهینگیا اعمال شده، پذیرفته‌اند.

گزارش سازمان ملل که در ماه اوت سال جاری منتشر شد، حاکی از آن است که اسرائیل یکی از هفت کشوری است که به‌رغم ادامه اقدامات بی‌رحمانه ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا، همچنان به این کشور اسلحه می‌فروشد. 

در آوریل سال ۲۰۱۷، اسرائیل دو ناوچه مجهز به توپ ساخت این کشور را به میانمار تحویل داد و قرار است صنایع فضایی اسرائیل دست‌کم دو ناوچه دیگر نیز در اختیار ارتش میانمار قرار دهد.

سال پیش از آن نیز یک تصویر منتشر شده در تارنمای شرکت اسرائیلی موسوم به «تار آیدیِل کانسِپت» نشان داد کارکنان این شرکت به نیروهای ویژه میانمار در ایالت شمالی راخین آموزش‌های  رزمی‌ می‌دهند. راخین صحنه بیشترین خشونت‌ها علیه جامعه روهینگیا بوده است.

© The Independent